[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 46-51 برگشت به فهرست نسخه ها
فرسودگی تحصیلی و ارتباط آن با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
طاهره خزاعی* ، محمود رضا توکلی، ماندانا جابری درمیان، میترا یعقوبی پور
گروه اتاق عمل و بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (1975 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: س دوره ی تحصیلات دانشگاهی به واسطه ی حضور عوامل متعدد یک دوره فشار زای روانی است. دانشجویان دانشگاه ممکن است پدیده فرسودگی را به این دلیل تجربه کنند که شرایط یادگیری برای آنان سطوح بالایی از تلاش را می طلبد و مکانیسم های حمایتی که راهکارهای کنار آمدن موثر با مشکلات را تسهیل می کند، فراهم نمی شود. مواد و روشها: در این مطالعه cross-sectionalاز نوع همبستگی تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی توسط پرسش نامه استاندارد فرسودگی تحصیلی و سلامت روان مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss11/5و آزمون های آماری t-test، کای اسکور و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 1/4±21/67، میانگین نمره فرسودگی تحصیلی 8/50±40/56 و میانگین نمره سلامت روان 11/2±28/03 بود. میانگین نمره فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دو رشته علوم آزمایشگاهی و بیهوشی نسبت به دو رشته رادیولوژی و اطاق عمل بیشتر بود ولی از نظر آماری معنی دار نبود، بین نمره فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانشجویان ارتباط معنی داری وجود داشت (p<0/05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت بعضی از رشته های دانشگاهی سر فصل های طولانی با کتب حجیم دارند که سبب فرسودگی تحصیلی می شود و به این لحاظ می توانند روی سلامت روان تاثیر منفی بگذارند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، سلامت روان، دانشجویان
متن کامل [PDF 286 kb]   (1448 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۱
* نشانی نویسنده مسئول: گروه اتاق عمل و بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaee T, Tavakkoli M R, Jaberi darmiyan M, Yaghoobi poore M. Educational Burnout and Its Relation with Mental Health in Birjand university of medical sciences Students. 3. 2015; 3 (2) :46-51
URL: http://mededj.ir/article-1-140-fa.html

خزاعی طاهره، توکلی محمود رضا، جابری درمیان ماندانا، یعقوبی پور میترا. فرسودگی تحصیلی و ارتباط آن با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 1. 1394; 3 (2) :46-51

URL: http://mededj.ir/article-1-140-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790