گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (8281 مشاهده)
سابقه و هدف: سازمان های آموزشی یکی از عظیم ترین تشکل های سازمان یافته ی بشری در هر ملت و کشور، ناگزیراند برای موفقیت در کار خود، به مقوله ی رهبری به عنوان اساسی ترین نیاز در هدایت این مجموعه، توجه جدی داشته باشند و بر این اساس دست به تفکر و عمل بزند. بر این اساس رهبری آموزشی موثر در این موسسات و انتخاب ابزاری مناسب برای ارزیابی رهبری در آموزش نقش حائز اهمیتی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی و تدوین ابزار تعیین نوع سبک رهبری اساتید انجام شد.
مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی پرسشنامه رهبری چند عاملی مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی با بهره گیری از نظرات 10 عضو هیات علمی با سابقه و صاحب نظر برای بررسی روایی صوری و محتوایی در پنل خبرگان و همچنین 210 پرسشنامه تکمیل شده توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت روایی سازه انجام گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی از طریق روش تحلیل مولفه های اصلی و روش چرخش متعامد (واریماکس) انجام شد. برای تعیین پایایی ابزار از طریق همسانی درونی (آلفای کرونباخ) صورت پذیرفت و برای تعیین روایی ساختاری ابزار از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. تحلیلها توسط نرم افزار Spss16 و لیزرل انجام شد.
یافته ها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی و نظرات کارشناسان، پرسشنامه ای با 18 گویه در 6 حیطه " نفوذ آرمانی، انگیزه های الهام بخش، تحریک فکری، توجه منحصر بفرد، پاداش مشروط و مدیریت بر اساس استثناء " تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ مقدار قابل قبولی بدست آمد(0/90) و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ابزار مذکور از شاخص های نیکویی برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجه گیری: پرسشنامه 18گویه ای سبک رهبری آموزشی، واجد پایایی و روایی مناسب جهت اندازه گیری نوع سبک رهبری مدرسان می باشد. پیشنهاد می شود. این پرسشنامه در نمونه های آماری بزرگ تر، اجرا شود.
Bagheri M, Sohrabi Z, Moradi E. Psychometric Properties of Persian Version of the Multifactor Leadership Questionnaire. mededj 2015; 3 (2) :7-14 URL: http://mededj.ir/article-1-135-fa.html
باقری مهدی، سهرابی زهره، مرادی اسحاق. بررسی روایی و پایایی ابزار رهبری چند عاملی بر اساس دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله آموزش پزشکی. 1394; 3 (2) :7-14