:: دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 32-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان علاقه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به رشته تحصیلی و ارزیابی عوامل مرتبط با آن در محیط آموزشی در سال تحصیلی 1400-1399
یگانه کمالی ، رضا قربانی پور* ، هدی شیرافکن
گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (254 مشاهده)
سابقه و هدف: داشتن علاقه و انگیزه نسبت به رشته تحصیلی شرط لازم برای موفقیت در آن رشته بوده و محیط آموزشی یکی از عوامل تأثیرگذار بر این علاقه‌مندی است. این مطالعه باهدف بررسی میزان علاقه‌مندی دانشجویان دندانپزشکی بابل به رشته دندانپزشکی و ارتباط آن با عوامل مربوط بـه محیط آموزشی انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی،  151 دانشجوی ورودی  96-1392 در دانشکده دندانپزشکی بابل با استفاده از روش سرشماری انتخاب و با یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید گردیده بود، ارزیابی شدند. خصوصیات دموگرافیک، علاقه‌مندی نسـبت بـه رشـته تحصـیلی و عوامل مربوط به محیط آموزشی توسط شرکت‌کنندگان تعیین و با اختصاص امتیازات از صفرتا 4 به پاسخ‌های شرکت‌کنندگان از آنالیز رگرسـیون برای تعیین اثرات متغیرهای مختلف بر علاقه‌مندی به رشته تحصیلی و ارزیابی آن‌ها از محیط آموزشی استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های تحقیق، %38/86 دانشجویان به رشته دندانپزشکی کاملاً علاقه‌مند بودند. همچنین%39/52 معتقد بودند اساتید از روش‌های نوین در برنامه آموزشی خود استفاده می‌کنند. %70 دانشجویان میزان  مشارکت خود را در اتخاذ تصمیمات مؤثر بر شرایط تحصیلی خود کم می‌دانستند.
نتیجه‌گیری: دانشجویان دندانپزشکی بابل  به رشته تحصیلی خود علاقمند بوده و محیط آموزشی دانشکده در حیطه های مختلف توانایی و قابلی های مثبت و سازنده ای داشت.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: علاقه‌مندی، دانشجویان دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی
متن کامل [PDF 1008 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/29 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15
فهرست منابع
1. Adib-Hajbaghery M, Arabi Matin Abadi MJ, Ghadirzadeh Z, Moujoodi H, Mehdiansaripour M. Interest in the Field of Study and Affecting Factors: The Viewpoint of Students of Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017;17(0):24-34.
2. Mohsen AH, Sajjad LM, editors. Evaluation of Influencing Factors and Their Effects on Students' Interest Towards Nursing at Kashan University of Medical Sciences, 20132015.
3. Sahebalzamani M, Mohammadi M, Adhami MF. Determining and comparing the degree of awareness, interest and attitude of dentistry and pharmacy students of Tehran Medical universities toward their field of study in basic science and graduation timeS 2019.
4. Safari T, Nazri Panjaki A, Haghighi M, Sayadi F, Zeynali Bujani M, Amin A. Investigate the level of student's interest in their field of study and the effective factors on it, from the viewpoint of students of the Zahedan University of Medical Science in 2018. Yektaweb. 2018;25(0):61-7.
5. Shirazi M, Rahmani N, Lotfian M, Kheirandish A. The assessment of Qazvin Dental School students’ interest in their field of study and the educational environment (2016-2017). Journal of Inflammatory Diseases. 2018;22(1):61-9.
6. Moghadam FA, Azad SA, Sahebalzamani M, Farahani H, Jamaran M. An investigation on the level of awareness, attitude, and interest among medicine, dentistry, and pharmacy students toward their majors on entering university: the case of Islamic Azad University, Tehran medical sciences branch. Journal of family medicine and primary care. 2017;6(4):784.
7. Hemmati R, Niya MT, Sohrabi N, Jalalvandi F. Assessment of Student Interests of Kermanshah University of medical sciences towards the field of education and the future of her career. Journal of Clinical Research in Paramedical Sciences. 2017;6(2):237-46.
8. Fattahi Z, Javadi Y, Nakhaee N. A Survey on Dentistry Students Satisfaction with their Discipline and Some of the Related Factors. Strides in Development of Medical Education. 2004;1(1):32-40.
9. Mojtahedzadeh F, Yassini E, Rahmani N. Reliability and Validity of the Persian Version of Dental Student Learning Education Questionnaire and a Researcher Made Questionnaire about In-terest of Dental Students in Their Field of Study. Journal of Iranian Dental Association. 2015;27(1):24-30.
10. Seifi S, Sum S. Comparison of dental students consent towards their educational line in clinical and basic science course. Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences. 2015;3(2):38-45.
11. Hemmati R, Sohrabi N, Jalalvandi F. Assessment of Student Interests of Kermanshah University of‎ medical sciences towards the field of education and the future of‎ her career. Journal of Clinical Research in Paramedical Sciences. 2017;6(2).
12. Aggarwal A, Mehta S, Gupta D, Sheikh S, Pallagatti S, Singh R, et al. Dental students’ motivations and perceptions of dental professional career in India. Journal of dental education. 2012;76(11):1532-9.
13. McAndrew R, Ellis J. An evaluation of the multiple mini-interview as a selection tool for dental students. British Dental Journal. 2012;212(7):331-5.
14. Abdulghani HM, Al-Drees AA, Khalil MS, Ahmad F, Ponnamperuma GG, Amin Z. What factors determine academic achievement in high achieving undergraduate medical students? A qualitative study. Medical teacher. 2014;36(sup1):S43-S8.
15. Sadeghi M, Bahgerian A. Postgraduate aspiration in dental students at Rafsanjan University of medical sciences. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2013;12(2):103-14.
16. Mojarad F, Mani Kashani K, Joudat M. Evaluation of interests of general dental practitioners in postgraduation study in Hamedan. Hamadan Univ Med Sci. 2009.
17. Saeed S, Jimenez M, Howell H, Karimbux N, Sukotjo C. Which factors influence students’ selection of advanced graduate programs? One institution's experience. Journal of dental education. 2008;72(6):688-97.
18. Mohammadi A, Vakili M. Measuring students' satisfaction of educational services quality and relationship with services quality in Zanjan University of Medical Sciences. Journal of medical education development. 2010;2(3):48-59.
19. Scarbecz M, Ross JA. The relationship between gender and postgraduate aspirations among first‐and fourth‐year students at public dental schools: a longitudinal analysis. Journal of dental education. 2007;71(6):797-809.
20. Ghaderi R, Dastjerdi R, Soroush Z, Mohabati M. Influential Factors in Medical Students' Attitudes Towards Studying Medicine in 2002. Iranian Journal of Medical Education. 2004;3(2 (10)):47-54.
21. Vahid Dastjerdi E, Mahdian M, Nazarali S, Badiee MR. Study Motives And Career Plans of Postgraduate Students In Dental School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Journal of Dental School Shahid Beheshti University of Medical Science. 2011;29(1 (87)).
22. Khami M, Murtomaa H, Jafarian M, Vehkalahti M, Virtanen J. Study motives and career choices of Iranian dental students. Medical Principles and Practice. 2008;17(3):221-6.
23. Karibe H, Kawakami T, Suzuki A, Warita S, Ogata K, Aoyagi K, et al. Career choice and attitudes towards dental education amongst dental students in Japan and Sweden. European Journal of Dental Education. 2009;13(2):80-6.
24. Neamatollahi H, Mehrabkhani M, Ghafarpour S, Ghasemi A. Evaluation of Mashhad Dental School Students’ motives and viewpoints on their Career choices in 2010. Journal of Mashhad Dental School. 2014;38(1):71-84.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها