گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده: (114 مشاهده)
سابقه و هدف::با جهانیشدن خدمات بهداشتی و درمانی، ارتباط مؤثر به زبان انگلیسی برای تشخیص دقیق، برنامهریزی درمان و مراقبت از بیماران حیاتی شده است. برنامههای انگلیسی برای اهداف خاص (ESP)، متخصصان حوزه سلامت را با واژگان تخصصی و مهارتهای ارتباطی ضروری برای کار بالینی مجهز میکند. این مرور روایتی تأثیر آموزش ESPبر عملکرد بالینی پزشکان را بررسی کرده است. مواد و روش ها:مطالعات از پایگاههای داده مانندPubMed ، ERIC،Scopus و GoogleScholarاز ژانویه ۲۰۱۰ تا مارس ۲۰۲۵ مورد بررسی قرار گرفتند. معیار انتخاب مطالعات، ارتباط آنها با ESPدر محیطهای پزشکی و تأثیر آن بر دقت تشخیص، نتایج درمان و ارتباط پزشک-بیمار بود. یافته ها:یافتهها نشان داد که آموزش ESPبهطور قابلتوجهی دقت تشخیص را بهبود میبخشد، نتایج درمان را ارتقا میدهد و اعتمادبهنفس پزشکان را افزایش میدهد. این آموزش ارتباط مؤثرتر با بیماران را تسهیل میکند و سوءتفاهمها و خطاهای ناشی از زبان را کاهش میدهد. بهبود ارتباط همچنین همکاری بین ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت را تقویت میکند و به کیفیت کلی مراقبت از بیمار کمک میکند. این مطالعه همچنین به نقش هماهنگی زبانی بین پزشکان و بیماران پرداخته و مزایای آن در ایجاد اعتماد و وضوح ارتباط را بیان کرده است. اگرچه استفاده از مترجم شفاهی در محیطهای چندزبانه همچنان مهم است، مطالعات نشان داد که ارتباط مستقیم پزشک-بیمار اغلب مؤثرتر از ارتباطات با واسطه مترجم شفاهی است. نتیجه گیری:در نتیجه، آموزشESPنقش حیاتی در بهبود مهارتهای ارتباطی، دقت بالینی و نتایج بیماران دارد. کادرهای بهداشتی و درمانی تشویق میشوند کهESPرا هم در برنامههای درسی آکادمیک و هم در برنامههای توسعه حرفهای مداوم بگنجانند تا مراقبتهای باکیفیت و متناسب با فرهنگ را تضمین کنند.
Barari R, Musavi Khatir S M, Aghajanpour F. The Impact of Medical English for Specific Purposes Training on Physicians' Clinical Performance: A Narrative Review. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-539-fa.html
براری ریحانه، موسوی خطیر سیده مائده، آقاجانپور فائزه. تأثیر آموزش انگلیسی تخصصی پزشکی (ESP) بر عملکرد بالینی پزشکان: یک مرور روایتی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()