[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزشی دانش عمومی سلامت سالمندی، نیاز تمامی رشته های علوم پزشکی
فریده ایزدی ثابت ، رسول باقری* ، سید سعید کسائیان
مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (426 مشاهده)

سابقه و هدف: : افزایش جمعیت سالمندی در ایران موجب شده تا نیاز به افزایش دانش و آگاهی دانشجویان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی بیش از پیش احساس شود. لذا هدف از مطالعه حاضر طراحی و اجرای دوره آموزشی درس دانش عمومی سلامت سالمندی در بین دانشجویان رشته های دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده است.
مواد و روش ها: این طرح که بصورت یک مطالعه توصیفی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و با استفاده از فراخوان بصورت داوطلبی ۴۹ نفر از بین دانشجویان رشته های دانشگاه علوم پزشکی سمنان صورت گرفت. در طی یک فرآیند از پیش طراحی شده، با جلب نظر صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاه، دوره آموزشی درس دانش عمومی سلامت سالمندی و رئوس مطالب همراه با منابع مرتبط نگارش و در طی ۱۷ جلسه بصورت مجازی به دانشجویان منتخب داوطلب آموزش داده شد. در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون ، میزان مهارت و دانش فراگیران توسط آزمون حضوری کتبی مورد ارزشیابی قرار گرفت. بعلاوه میزان رضایت فراگیران از دوره آموزشی و اجرای دوره نیز توسط یک فرم محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: در این مطالعه میانگین نمره آزمون طراحی شده جهت سنجش اطلاعات فراگیران دوره در حوزه دانش عمومی سلامت سالمندی، قبل از شرکت در دوره دانش سالمندی ، ۳۶/۸ با انحراف معیار ۷۰/۱ بوده است. میانگین نمره آزمون پایان دوره دانش عمومی سالمندی برای فراگیران نیز ۵۹/۱۵ با انحراف معیار ۰۶/۲ بوده است. میانگین نمره سطح رضایتمندی دانشجویان و فراگیران از وجود دوره دانش عمومی سالمندی ۶۶ بدست آمد. بعلاوه ۴۶ درصد فراگیران ضرورت وجود دوره، محتوا و نحوه ارائه آنرا متوسط به بالا دانسته و ۴۰ درصد فراگیران نیز وجود و ضرورت دوره سالمندی و ومحتوا و نحوه ارائه را بسیار زیاد ارزیابی کرده اند.  
 نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از کارایی دوره آموزشی طراحی شده جهت ارتقای آگاهی و دانش عمومی فراگیران شرکت کننده در این مطالعه در حوزه دانش عمومی سالمندی بوده است بطوریکه میانگین نمره آزمون پایانی نسبت به آزمون قبل از دوره دانش عمومی سلامت سالمندی با اختلاف میانگین ۷ نمره بهبود یافته است.

واژه‌های کلیدی: سالمندی، دوره آموزشی سالمندی، هزینه‌های بهداشتی‌درمانی
متن کامل [PDF 478 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/8 | پذیرش: 1404/1/15 | انتشار: 1404/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi sabet F, Bagheri R, Kassaeian S S. Design, implementation, and evaluation of the general knowledge training course on geriatric health, a need for all medical disciplines. mededj 2025; 14
URL: http://mededj.ir/article-1-524-fa.html

ایزدی ثابت فریده، باقری رسول، کسائیان سید سعید. طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزشی دانش عمومی سلامت سالمندی، نیاز تمامی رشته های علوم پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-524-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)