مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده: (787 مشاهده)
سابقه و هدف: آزمونهای DOPS و mini-CEX جزء آزمونهای مبتنی بر محل کار بوده و توانمندی فراگیران را در محیط های واقعی مورد سنجش قرار می دهد. با توجه به این که این آزمون ها به عنوان یک روش ارزشیابی در دانشگاه علوم پزشکی بابل مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این طرح به بررسی نتایج خودارزیابی کارآموزان و کارورزان پزشکی از آزمون های DOPSو mini-CEX پرداختیم. مواد و روش ها:این مطالعه نیمه تجربی بر روی ۸۵ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد و به ارزیابی مهارتهای دانشجویان با استفاده از چکلیستهای معتبر DOPS و mini-CEX پرداخته است. چکلیستها توسط اعضای هیئت علمی تنظیم و روایی و پایایی آنها توسط EDC تأیید شد. ارزیابی مهارتها در دو مرحله با فاصله یک ماهه انجام شد و نتایج در یک فایل اکسل بهصورت مقایسهای تحلیل گردید. یافته ها: نتایج ارزشیابی اساتید از دانشجویان در آزمونهای DOPS نشان داد که عملکرد آنها غالباً "در حد انتظار" بوده و در مرحله دوم، ارزیابیهای "پایینتر از حد انتظار" کاهش یافت. خودارزیابی دانشجویان در مرحله دوم بهطور معنادار از میانگین نمره ۳/۰۵ به ۳/۹۳ بهبود یافت (۰/۰۰۰۱P<). همچنین، در آزمون mini-CEX، ارزیابیها عملکرد "رضایتبخش" در مرحله اول و کاهش "عدم رضایت" در مرحله دوم را نشان داد. میانگین نمرات این آزمون نیز بهطور معنادار با میانگینهای ۳/۰۸ و ۳/۹۹ در مراحل اول و دوم، بهبود یافت (۰/۰۰۰۱P<). نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که آزمون های نوین ارزشیابی دانشجویان (DOPS وmini-CEX ) اثرات مثبت قابل توجهی دارد و افزایش مهارت و نیز رضایتمندی دانشجویان و حتی اساتید را در بر دارد.
Hosseini motlagh Z, Gholamnia-Shirvani Z, Akbari R, Soleimanian S, Oladi S, Sharifi S, et al . Analysis of the self-assessment results of Babol University of Medical Sciences medical interns from the DOPS and mini-CEX exams. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-505-fa.html
حسینی مطلق سیده زینب، غلام نیا شیروانی زینب، اکبری رقیه، سلیمانیان صدیقه، اولادی سمیه، شریفی سمانه، و همکاران.. بررسی نتایج خودارزیابی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل از آزمون های DOPS و mini-CEX. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()