[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 13 - ::
جلد 13 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نتایج خودارزیابی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل از آزمون های DOPS و mini-CEX
سیده زینب حسینی مطلق ، زینب غلام نیا شیروانی ، رقیه اکبری ، صدیقه سلیمانیان ، سمیه اولادی ، سمانه شریفی ، فائزه آقاجانپور ، یاسمن حبیب زاده ، مریم قائمی امیری*
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (787 مشاهده)

سابقه و هدف: آزمونهای  DOPS و mini-CEX جزء آزمونهای مبتنی بر محل کار بوده و توانمندی فراگیران را در محیط های واقعی مورد سنجش قرار می دهد. با توجه به این که این آزمون ها به عنوان یک روش ارزشیابی در دانشگاه علوم پزشکی بابل مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این طرح به بررسی نتایج خودارزیابی کارآموزان و کارورزان پزشکی از آزمون های   DOPSو mini-CEX پرداختیم.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی ۸۵ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد و به ارزیابی مهارت‌های دانشجویان با استفاده از چک‌لیست‌های معتبر DOPS و mini-CEX پرداخته است. چک‌لیست‌ها توسط اعضای هیئت علمی تنظیم و روایی و پایایی آن‌ها توسط EDC تأیید شد. ارزیابی مهارت‌ها در دو مرحله با فاصله یک ماهه انجام شد و نتایج در یک فایل اکسل به‌صورت مقایسه‌ای تحلیل گردید.
یافته ها: نتایج ارزشیابی اساتید از دانشجویان در آزمون‌های DOPS نشان داد که عملکرد آن‌ها غالباً "در حد انتظار" بوده و در مرحله دوم، ارزیابی‌های "پایین‌تر از حد انتظار" کاهش یافت. خودارزیابی دانشجویان در مرحله دوم به‌طور معنادار از میانگین نمره ۳/۰۵ به ۳/۹۳ بهبود یافت (۰/۰۰۰۱P<). همچنین، در آزمون mini-CEX، ارزیابی‌ها عملکرد "رضایت‌بخش" در مرحله اول و کاهش "عدم رضایت" در مرحله دوم را نشان داد. میانگین نمرات این آزمون نیز به‌طور معنادار با میانگین‌های ۳/۰۸ و ۳/۹۹ در مراحل اول و دوم، بهبود یافت (۰/۰۰۰۱P<).
نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که آزمون های نوین ارزشیابی دانشجویان (DOPS وmini-CEX ) اثرات مثبت قابل توجهی دارد و افزایش مهارت و نیز رضایتمندی دانشجویان و حتی اساتید را در بر دارد.

واژه‌های کلیدی: DOPS، Mini–CEX، خودارزیابی، دانشجو پزشکی
متن کامل [PDF 674 kb]   (570 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/13 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini motlagh Z, Gholamnia-Shirvani Z, Akbari R, Soleimanian S, Oladi S, Sharifi S, et al . Analysis of the self-assessment results of Babol University of Medical Sciences medical interns from the DOPS and mini-CEX exams. mededj 2024; 13
URL: http://mededj.ir/article-1-505-fa.html

حسینی مطلق سیده زینب، غلام نیا شیروانی زینب، اکبری رقیه، سلیمانیان صدیقه، اولادی سمیه، شریفی سمانه، و همکاران.. بررسی نتایج خودارزیابی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل از آزمون های DOPS و mini-CEX. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-505-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)