گروه آموزشی زبان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده: (697 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزشیابیهای آموزشی معمولاً بر نتایج تمرکز دارند درحالیکه فرایند یادگیری را نادیده میگیرند. در این مطالعه ارزشیابی همتایان بهعنوان مدلی جدید از ارزشیابی آموزشی از ارائه گروهی درس فیزیولوژی برای دانشجویان پرستاری و رضایت آنان از این روش بررسی شد. مواد و روش ها:این مطالعه توصیفی روی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد که درس فیزیولوژی را انتخاب واحد کرده بودند انجام شد. در این مطالعه فیزیولوژی غدد به ده بخش با حجم تقریباً برابر تقسیم شد و ارائه توسط تمام اعضای گروه انجام شد. پس از ارائه مطلب توسط دانشجویان، برگه ارزشیابی در اختیار هر گروه قرار گرفت تا در مورد تسلط ارائه مطالب، طراحی مناسب اسلایدها، مهارت در ارائه مطلب، پاسخگویی به سؤالات و زمانبندی مناسب ارائه گروه را ارزیابی نمایند. این برگه ارزشیابی توسط استاد و تمامی گروهها تکمیل شد. همچنین پرسشنامهای شامل هشت گویه جهت سنجش میزان رضایت دانشجویان از این روش ارزشیابی بین دانشجویان اجرا شد. یافته ها: نتایج ارزشیابی نشان از ارزیابی موفق همتایان از ارائه گروهی درس فیزیولوژی باتوجهبه معیارهای نمرهدهی دارد (میانگین نمره ۰/۱۹±۳/۷۲ از ۴ نمره). همچنین در صد بالای رضایت دانشجویان از نمره در نظر گرفته شده برای ارائه، تعداد آیتمهای در نظر گرفته شده جهت ارزشیابی، تأثیر ارائه دانشجو بر افزایش توانمندیهای ایشان در ارائه مطلب، میزان قابلفهم بودن مطالب ارائه شده، تمایل به ادامه این روش ارزشیابی، میزان حجم مطالب ارائه شده و انگیزه و گرایش مثبت آنان نشان از موفقیت و رضایت از ارزشیابی همتایان از ارائه گروهی دارد. نتیجه گیری: ارزشیابی همتایان از ارائه گروهی میتواند با تمرکز بر معیارهای معین و آموزش دانشجویان به تقویت یادگیری دانشجویان کمک شایانی کند؛ زیرا دانشجویان را در فرایند یادگیری و رشد توانایی آنها در تفکر انتقادی مشارکت میدهد که منجر به کاهش وابستگی به اساتید و افزایش استقلال در فرایند ارزشیابی میشود.
Mohebbati R, Rostamian M. Investigating Peer Evaluations and Satisfaction of Group Presentations of Physiology for Nursing Students. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-494-fa.html
محبتی رضا، رستمیان مرتضی. بررسی ارزشیابی همتایان از ارائه گروهی درس فیزیولوژی دانشجویان پرستاری و سنجش رضایت آنان. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()