[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 85-70 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش‌های کارآموزی در عرصه رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛ یک مطالعه کیفی
علیرضا حیدری* ، جواد خادمی ، زهرا خطیرنامنی ، نرگس رفیعی ، مهدی عباس آبادی ، عبدالرحمن چرکزی ، سیدمحمدرضا قنبری ، سید کمال الدین میرکریمی ، مریم مقصودلو ، منصوره لطفی ، معصومه سهرابی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
چکیده:   (547 مشاهده)
سابقه و هدف: دوره‌های کارآموزی به کارآموزان این فرصت را می‌دهد تا آموخته‌های خود را با عمل تطبیق، کمبودها و نواقص احتمالی را درک و در رفع آن‌ها بکوشند و باعث افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال در آینده نیز می‌گردد. هدف از انجام این مطالعه تبیین چالش‌های برنامه آموزشی کارآموزی در عرصه رشته بهداشت عمومی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی در سال 1398 با رویکرد تحلیل محتوای استقرایی در استان گلستان انجام شد. مشارکت‌کنندگان در مطالعه ۳۱ نفر از فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته بهداشت عمومی که دوره کارآموزی خود را در دانشکده بهداشت گذرانده‌اند، دانشجویان کارشناسی رشته بهداشت عمومی که حداقل یک‌ترم از کارآموزی را سپری کرده‌اند، مربیان و اعضای هیأت علمی گروه بهداشت عمومی بودند که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها به‌وسیله مصاحبه‌های گروهی و فردی جمع‌آوری و به روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم‌افزار Atlas.ti 8 تحلیل گردید.
یافته‌ها: چالش‌های کارآموزی در عرصه رشته بهداشت عمومی در ششتم اصلی (سیستم آموزشی، دانشجویان، برنامه‌ریزی و آمادگی قبل از کارآموزی، مدیریت کارآموزی، فیلد کارآموزی، پایش و ارزشیابی دانشجویان) و 23 تم فرعی تبیین گردید.
نتیجه‌گیری: لزوم توجه بیشتر به نقاط ضعف کارآموزی حاصل از مطالعه و انتخاب راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت موجود در قالب برنامه عملیاتی، می‌تواند منجر به ارتقا کمی و کیفی کارآموزی در عرصه رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گردد
واژه‌های کلیدی: کارآموزی در عرصه، رشته بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت
متن کامل [PDF 843 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1400/10/15
فهرست منابع
1. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N, Mirkarimi K, Charkazi A, Loftfi M, Sohrabi M. Evaluating the quality of the public health internship program based on the CIPP model at Golestan University of Medical Sciences. Horizon of Medical Education Development 2021; 12(2):6-20
2. Hatam N, Heidari A, Keshtkaran V, Heidari Arjlu P. Measurement of career development dimensions among the staff of Shiraz University of medical sciences. Health Information Management 2012; 8 (6):815- 823
3. Zahiri M, Torabipour A. Assessment of Field Training Programs in Graduates of Health Services Management in Ahwaz Jondishapour University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011, 11(2): 184-191
4. Javadi M, Raeisi A, Golkar M. Comparison between Health Care Management Students & Instructors' Point of View about Internship lessons in this major, Isfahan University of Medical Sciences, 2006. Strides in Development of Medical Education 2008; 4 (2): 84-91
5. Zarei J, Abdolkhani R, Azizian S, Sarikhani L. A survey on the viewpoint of graduates of medical records bachelor degree about strengths and weaknesses of the internships program in Ahvaz Jundishapour University of medical sciences. Quarterly educational development of Jundishapur 2014; 5(1):12-20
6. Tabrizi JS, Mardani L, Kalantari H, Hamzehei Z. Clerkship from the Perspective of Students of Health Services Management and Family Health in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011, 10(4): 439-451
7. Dehghani H, Dehghani K, Fallahzadeh H. The Educational Problems of Clinical Field Training Based on Nursing Teachers and Last Year Nursing Students Viewpoints. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1):24-33
8. Khayyati F, Jahanlou A, Lotfizadeh M. Developing and Introducing a New Curriculum for Apprenticeship of Public Health Students in Bachelor Level in 2009. Journal of Health 2013; 3(4): 81-93
9. Tabrizi JS, Azami-Aghdash S. Perspective of Health Service Management Master Students about Methods of Holding Clerkship and Internship Courses: A Qualitative Study. Research in Medical Education 2015; 7 (3):1-10
10. Abedini S, Khani K, Najafi Asl M, Morabbi H, Karmostaji A. Experiences of the Clerkship Challenges of Laboratory Sciences in the Students and the Faculty Respective Opinion: A Qualitative Research. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(1): 80-93
11. Heidari A, Arab M, Etemad K, Damari B, Kabir MJ. Challenges of Implementation of the National Phenylketonuria Screening Program in Iran: A Qualitative Study. Electron Physician 2016; 8(10):3048-3056
12. Damari B, Heidari A. Implementation of integrated management of non-communicable disease prevention and control in Iran: A proposal. Payesh 2020; 19 (1):7-17
13. Damari B, Hajebi A, Bolhari J, Heidari A. Developing a Training Course for Spiritual Counselors in Health Care: Evidence from Iran, Indian J Palliat Care 2018; 24(2):145–149
14. Ahanchian M, Sharafi S, Vafaee M, Hajiabadi F. Evaluate the Effectiveness of internship program in nursing student using Kirkpatrick's model. RME 2017; 9 (1):17-9
15. Abdalla ME, Shorbagi S. Challenges faced by medical students during their first clerkship training: A cross-sectional study from a medical school in the Middle East. J Taibah Univ Med Sci. 2018;13(4):390-394.
16. Vahidi R, Danesh Khah N, Araks M, Koshavar H, Mohammadpour A. Nursing students’ and instructors’ viewpoints regarding professional abilities of students in internship program at Tabriz University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6(2): 107-13
17. Heravi M, Rejeh N, Anoosheh M, Alhani F. Nursing Students' Comprehension of Community Health Nursing Training in Field: A Qualitative Research. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (5):526-538
18. Siabani S, Moradi MR, Siabani H, Rezaei M, Siabani S, Amolaei K, et al. Students’ View Points on the Educational Problems in Medical School of Kermanshah University of Medcial Sciences (2007). J Kermanshah Univ Med Sci 2009; 13(2): 162- 71
19. O’Connor E, Moore M, Cullen W, Cantillon P. A qualitative study of undergraduate clerkships in the intensive care unit: It’s a brand new world. Perspect Med Educ. 2017; 6(3):173-181
20. Jannati A, Dehgani Milag F, Narimani M, Gholizadeh M, Kabiri N. Evaluation of the Experiences of Health Service Management Students at the Faculty of Management and Information in Tabriz, Iran Regarding Field Internship: A Qualitative Research. J Med Educ Dev 2018; 11 (29):44-53
21. Pourmirza Kalhori R, Razazian N, Naderipour A, Najafi F, Almasi A, Hasanpour Dehkordi A. Educational purpose and medical student’s achievements in clinical training in an university hospital in Kermanshah. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences 2010; 13(4): 344 - 352
22. Parvizrad P, Rezaei S. Clerkship of Public Health from the Students and the Faculty Perspective: A Qualitative Research. Journal of medical education development 2014; 7 (13):16-27
23. Azami-Aghdash S, Ostad_ahmadi Z, SHahedifar N, Abhari Z, Sajjadi-khasraghi J, Derakhshani N. Improving Quality of 'Health Service Management' Clerkship Course Using Action Research JMED. 2019; 14 (2):110-122
24. Bahrami T, Sadati L, Golchini E, Mahmoudi E. The status of clinical education from the perspective of surgery students in Alborz University of Medical Sciences. Journal of Alborz University of Medical Sciences 2012; 1(3):143-50
25. Mahmoudifar Y. Field clinical educations in the view of educational instructors and nursing students. Scientific Journal of Education Strategies 2009; 2(1):5-6
26. Sitobata M, Mohammadnezhad M. Transitional challenges faced by medical intern doctors (IDs) in Vanuatu: a qualitative study. Medical Education Online 2022: 27:1: 2005458
27. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Mohammadnejad E. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. J Clin Excell 2014;2(1):11-22
28. Khodaveisi M, Pazargadi M, Yaghmaei F, Bikmoradi A. Identifying challenges for effective evaluation in nursing education: A qualitative study. J Res Med Sci 2012;17(7):710-7
29. Mohebbi Z, Rambod M, Hashemi F, Mohammadi H, Setoudeh G, Najafi Dolatabad S. View point of the nursing students on challenges in clinical training, Shiraz, Iran. J Hormozgan Univ Med Sci 2012; 16(5):415-21
30. Javadi M Shams A, Yaghoobi M. SystemIntegrated education: useful experience in health management clerkship. Iran J Med Educ 2012; 11(9):1104-11
31. Nabilou B, Amirzadeh J, Mirzapour S, Salem Safi P, Yusefzadeh H. Evaluation of clerkship quality of public health students in Urmia medical sciences university in 2017. Journal of urmia nursing and midwifery faculty 2018; 16(4): 218-224
32. Negarandeh R, Pashaeypoor S, Theofanidis D, Heydari H. Stakeholders’ Perceptions of Challenges in the Public Health Nursing Practicum: A Qualitative Study. Journal of Client-Centered Nursing Care 2021; 7(4):285-294
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidari A, khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N, Abbas Abadi M, Charkazi A, et al . Challenges of Clerkship of Public Health in Golestan Medical University; A Qualitative Study. mededj. 2022; 10 (1) :70-85
URL: http://mededj.ir/article-1-396-fa.html

حیدری علیرضا، خادمی جواد، خطیرنامنی زهرا، رفیعی نرگس، عباس آبادی مهدی، چرکزی عبدالرحمن، و همکاران. و همکاران.. چالش‌های کارآموزی در عرصه رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛ یک مطالعه کیفی. آموزش پزشکی. 1400; 10 (1) :85-70

URL: http://mededj.ir/article-1-396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)