[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 27-20 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان مامایی در‌خصوص امتحان جامع دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
شیوا جگرگوشه ، فریده مصطفی زاده* ، ژینوس قمیصی ، فیروزه اسدزاده منیر ، معصومه رستم نژاد
گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،اردبیل، ایران.
چکیده:   (635 مشاهده)
سابقه و هدف: برگزاری امتحان جامع مامایی یکی از دغدغه‌های عمده دانشجویان مامایی به­شمار می‌رود و در صورت عدم کسب نمره کافی صلاحیت مامایی آن‌ها مورد­تأیید قرار نمی‌گیرد، پژوهش حاضر باهدف بررسی نظرات دانشجویان مامایی در­خصوص امتحان جامع دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل انجام‌شده است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی-مقطعی 58 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی مامایی در شهریور ماه 1397 وارد مطالعه شدند. نظرات دانشجویان در5 حیطه بالینی لیبر، زایمان، بعد از زایمان، درمانگاه زنان و درمانگاه مادروکودک در فاصله زمانی یک روز بعد از ارزشیابی از طریق پرسشنامه جمع­آوری شد. نتایج داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی( فراوانی- درصد و میانگین± انحراف معیار)  مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته‌ها: نظرات دانشجویان در مورد نحوه ارزشیابی با میانگین و انحراف‌معیار 81/13± 91/78 در سطح مطلوب بود. میانگین و انحراف‌معیار نظرات درمانگاه زنان 37/12 ±51/82، درمانگاه مادروکودک 62/12 ±46/80  ، لیبر 12/13 ±48/79، بعد از زایمان 23/15 ±12/77 و اتاق زایمان73/15 ±02/75 از کل نمره 100 بود.
نتیجه‌گیری: نظرات دانشجویان مامایی در­خصوص امتحان جامع دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل در سطح مطلوب است. لازم است علاوه بر ادامه و تداوم برنامه‌های موجود در جهت بهبود شرایط امتحان و نحوه انجام امتحان به روش‌های ارزشیابی دیگر نیز اندیشید.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی نهایی، نظرات دانشجویان مامایی، کارشناسی پیوسته
متن کامل [PDF 1062 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1400/6/31
فهرست منابع
1. Faramarzi, Bakhtiari, Pasha, Hajar, Delavar A, Moloud, et al. Investigating the factors affecting the success of the comprehensive exam of midwifery students. Bi-Quarterly Journal of Medical Education, Babol Center for the Study and Development of Medical Education. 2015; 3 (1): 52-8
2. Ghodsbin F, Shafakhah M. Facilitating and preventing factors in learning clinical skills from the viewpoints of the third year students of Fatemeh school of nursing and midwifery. Iranian journal of medical education. 2008;7(2):343-52
3. Farokhi F. Attitude of Undergraduate Midwifery Students about Final Comprehensive Exam in Mashhad Nursing and Midwifery School. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(4):410-6.
4. Shurab J, Golmakani, Mazlum, Mirzakhani, Kobra, Azhari, et al. Investigating the distance between theory and practice in midwifery students of Mashhad School of Nursing and Midwifery. Journal of Nursing and Midwifery. 2011; 9 (5)
5. Ehsanpour S. Achieving minimum learning requirements from the viewpoints of midwifery students in Isfahan school of nursing and midwifery. Iranian Journal of Medical Education. 2006;6(2):17-25
6. Salehi, Kobra, Salehi, Shakur, Haqqani. A review of ASCII status in clinical evaluation of Iranian nursing and midwifery students. Bimonthly Journal of Educational Strategies in Medical Sciences. 2018; 11 (2): 73-82
7. Erfanian F, Khadivzadeh T. Evaluation of midwifery students’ competency in providing intrauterine device services using objective structured clinical examination. Iranian journal of nursing and midwifery research. 2011;16(3):191
8. KOMELI G, Rezai G. Methods of student assessment used by faculty members of basic medical sciences in Medical University of Zahedan. 2002
9. Azh N. Evaluation of midwifery students in labor and delivery training: comparing two methods of logbook and checklist. 2006
10. Wanda D. An investigation of clinical assessment processes of student nurses in Jackarta, Indonesia: ACU Research Bank; 2007
11. Steven A, Wong-Blandón Y, McCaw-Binns A, Sandino I, Urbina L, Rodríguez C. Are skilled birth attendants really skilled. A measurement method, some disturbing results and a potential way forward B World Health Organ. 2007;85. 90_783(10)
12. Delaram M. Clinical education from the viewpoints of nursing and midwifery students in Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian journal of medical education. 2006;(6(2
13. Delavar M, Salmalian H, Faramarzi M, Pasha H, Bakhtiari A, Nikpour M, et al. Using the objective structured clinical examinations in undergraduate midwifery students. Journal of medicine and life. 2013;6(1):76
14. Hosseiny N, Karimi Z. The situation of clinical education based on nursing students’ opinion in Yasuj Nursing and Midwifery School. Iranian Journal of Medical Education. 2005;5(2):171-5
15. Hadizadeh F, Firoozi M, Shamaeyan Razavi N. Nursing and midwifery students perspective on clinical education in Gonabad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2005;5(1):70-8
16. Miri K, Bahrami M, Sabeghi H, Mazlom S. Assessing the Necessity of Final Exam at the End of the Undergraduate Nursing Course from the Point of View of Faculty Members and Students of Mashhad and Torbat Heydariyeh in 2016: A Short Report. JRUMS. 2018; 17 (6) :587-594
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jegargoosheh S, mostafazadeh F, Ghamisi Z, asadzadeh F, rostamneghad M. Attitude of Midwifery Students Regarding the Comprehensive Exam of Ardabil School of Nursing and Midwifery. mededj. 2021; 9 (2) :20-27
URL: http://mededj.ir/article-1-374-fa.html

جگرگوشه شیوا، مصطفی زاده فریده، قمیصی ژینوس، اسدزاده منیر فیروزه، رستم نژاد معصومه. دیدگاه دانشجویان مامایی در‌خصوص امتحان جامع دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. آموزش پزشکی. 1400; 9 (2) :27-20

URL: http://mededj.ir/article-1-374-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)