[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 72-86 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی شیوه نوین کارگاه آموزش تکنیک Real time-PCR برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل
سمیه اولادی ، زینب حسینی مطلق ، رقیه پورباقر ، زینب عابدیان ، مریم قاسمی ، ناهید نعمتی ، معین شیرزاد ، ستاره رضاتبار ، مائده میرتبار ، مریم صالحی ، ندا معصومی ، مریم قائمی امیری ، زینب غلام نیا شیروانی ، فرزین صادقی*
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (571 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش آزمایشگاه محور یکی از ارکان اساسی تحول در مدیریت یاددهی و یادگیری دانشجویان رشته های علوم پایه پزشکی می باشد. در این مطالعه، برای آموزش تکنیک Real time-PCR در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پایه پزشکی، یک کارگاه آموزشی با شیوه نوین طراحی نمودیم و برای ارزشیابی مهارت های عملی فرا گرفته شده در کارگاه از آزمون استاندارد OSPEبهره برده ایم.
مواد و روش­ها: در این مطالعه، 18 نفر از  دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بابل وارد مطالعه شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند و از هردو گروه پیش آزمون به عمل آمد. به گروه مداخله قبل از شرکت در کارگاه یک محتوای الکترونیکی(شامل رئوس مطالب تئوری و عملی کارگاه) ارائه شد. پس از پایان کارگاه و قبل از برگزاری آزمون OSPE یک پس آزمون از همه شرکت کنندگان اخذ شد. در روز سوم کارگاه با استفاده از آزمون OSPE عملکرد دانشجویان در انجام مهارت های عملی و آزمایشگاهی تکنیکReal time-PCR ارزیابی شد.
یافته‌ها: نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه مداخله هم در حیطه شناختی و هم در حیطه مهارتی بیشتر از گروه شاهد گزارش شده است. رضایت بالای دانشجویان درهر یک از ایستگاه های آزمون OSPE در هردو گروه نمایانگر میزان استقبال آنها از به کارگیری آزمون OSPE می باشد. 
نتیجه‌گیری: برگزاری آزمون OSPE در دروس عملی و آزمایشگاهی یک روش مناسب هم برای ارزیابی و هم جهت یادگیری مهارت ها می باشد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، کارگاه، تکنیک Real time-PCR، آزمون آسپی
متن کامل [PDF 1094 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/4 | پذیرش: 1399/12/20 | انتشار: 1399/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

oladi S, Hosseini- Motlagh Z, pour bagher R, abedian Z, ghasemi M, nemati N, et al . Design, Implementation and Evaluation of Novel Real Time-PCR Technique Training Workshop for Medical Basic Science Graduate Students in Babol University of Medical Sciences. mededj. 2020; 9 (1) :72-86
URL: http://mededj.ir/article-1-362-fa.html

اولادی سمیه، حسینی مطلق زینب، پورباقر رقیه، عابدیان زینب، قاسمی مریم، نعمتی ناهید، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی شیوه نوین کارگاه آموزش تکنیک Real time-PCR برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :72-86

URL: http://mededj.ir/article-1-362-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)