[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 18-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه یادگیری خود راهبر با دانش شهروندی الکترونیک و مقایسه آن در دانشجویان دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل
فاطمه مرحمتی ، رضا میرعرب رضی* ، مصطفی عزیزی
چکیده:   (252 مشاهده)
سابقه و هدف: ایجاد و پرورش مهارت­های یادگیری خودراهبر به یکی از اهداف آموزش در چند دهۀ اخیر بدل شده و دانشجویان امروزی، نیازمند فراگیری و کسب اطلاعات جامع در این خصوص و یا بهتر بگوییم، یادگیری مهارت­های فن­آوری اطلاعات و ارتباطات هستند، تا بتوانند از خدمات الکترونیکی استفاده کنند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه دانش شهروندی الکترونیک با یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل بوده است.
مواد و روش­ها: این مطالعه از حیث روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی می­باشد. روش نمونه­گیری، به صورت طبقه­ای نسبی چند مرحله­ای بوده و بر اساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 372 نفر برای دانشگاه مازندران و 345 نفر برای دانشگاه علوم پزشکی بابل، تعیین گردید. پرسشنامه های استاندارد دانش شهروندی الکترونیک مانسون چوی و همکاران (2017) و یادگیری خودراهبر دارلین و پیدر (2010) و نرم افزار تحلیل آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده­ها از آزمون چاو و آزمون Z - فیشر استفاده گردید.
یافته‌ها: دانشجویان مورد مطالعه از دو دانشگاه مازندران و علوم پزشکی بابل  در سنین، جنس و دانشکده های مختلف انتخاب شدند. یافته ها نشان داد یادگیری خودراهبر با مولفه های دانش شهروندی الکترونیک شامل مهارت­های فنی، آگاهی محلی / جهانی، دیدگاه انتقادی، چشم­انداز انتقادی و عاملیت شبکه رابطه مثبت معناداری دارد (P<0.05)، ولی بین دانشجویان دو دانشگاه در طبقات مختلف، تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (مقدار F=1.22).
 نتیجه‌گیری: وجود رابطه مثبت معنی دار بین یادگیری خود راهبر و دانش شهروندی الکترونیک، نیاز به تلفیق این دو حوزه و ارائه نقش بیشتری به دانش شهروندی در یادگیری خودراهبر دانشجویان را نشان می دهد.
واژه‌های کلیدی: دانش شهروند الکترونیک، مهارت­های فنی، ، دیدگاه انتقادی، یادگیری خودراهبر
واژه‌های کلیدی: دانش شهروند الکترونیک، مهارت‌های فنی، دیدگاه انتقادی، یادگیری خودراهبر
متن کامل [PDF 875 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/12/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the Relationship between Self-Directed Learning and E-Citizenship knowledge and its comparison between Students of University of Mazandaran and Babol University of Medical Sciences. mededj. 2020; 9 (1) :18-29
URL: http://mededj.ir/article-1-358-fa.html

مرحمتی فاطمه، میرعرب رضی رضا، عزیزی مصطفی. بررسی رابطه یادگیری خود راهبر با دانش شهروندی الکترونیک و مقایسه آن در دانشجویان دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل. آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :18-29

URL: http://mededj.ir/article-1-358-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312