[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 29-23 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی
زهره میرکازهی ریگی ، مهین تفضلی ، سعیده دادپیشه* ، حسین کریمی مونقی
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی،
چکیده:   (4167 مشاهده)
سابقه و هدف: پره اکلامپسی سندرم اختصاصی حاملگی و از علل شایع مرگ و میر مادران باردار می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش به روش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی که بر روی۶۰ نفر از دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال ۱۳۹۵ انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه  آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی تقسیم شدند. مهارت اداره پره اکلامپسی دانشجویان در هر دو گروه، قبل و یک هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss  و ازمون های اماری توصیفی، من ویتنی، فریدمن و ویلکاکسون صورت گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی اداره پره اکلامپسی در هر دو گروه مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، یک هفته و یک ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش آماری معنی­داری داشت   ( ۰/۰۵>P).یک هفته بعد از مداخله نمرات مهارت اداره پره اکلامپسی در هر دوگروه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی­داری یافت ( ۰/۰۵>P).
نتیجه گیری: آموزش مهارت­های بالینی با رویکرد تقویت مهارت تفکر انتقادی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت گردید و می­توان از آن در  جهت ارتقأ کیفیت مهارت­های بالینی دانشجویان مامایی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: پره اکلامپسی، مهارت بالینی، تفکر انتقادی
متن کامل [PDF 775 kb]   (988 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/6/31
فهرست منابع
1. Komacki J, Skrzypczak J. The use of Doppler in the second half of pregnancy. Ginekol Pol 2015; 86(8):626-30. 2. Cunningham F, Leveno K, Bloom S, Hauth J, Rouse D, Spong C. Williams obstetrics. Tehran, IRAN: Golban; 2018;1194-95
2. Anderson UD, Gram M, Åkerström B, Hansson SR. First trimester prediction of preeclampsia. Curr Hypertens Rep 2015; 17(9):1-8
3. Savaj S, Vaziri N. An overview of recent advances in pathogenesis and diagnosis of preeclampsia. Iran J Kidney Dis. 2012;6(5):8-334
4. Dadgari A, Kasaeian A, Atash-Sokhan G, Naseri-Fadafan L, Dadvar L, Kalatejari M. Efficacy of Midwifery Clinical Curriculum in Achieving Core Learning Goals:Tutors and Students' Point of View. Knowledge & Health. 2009;4(3):28-33
5. Jorabchi Z, Ranjkesh F. Clinical faculty renewal and promote midwifery students' clinical skills. Staff at the bedside deployment plan In:The Congress revival of midwifery clinical education; Jan31(2016)Tehran,Iran
6. Ziaee S. Clinical education stressors from the view point of Midwifery Students of Islamic Azad University ,Kazerun Branch. Journal of Medical Education Development Strategies. 2014;1(2):38-28
7. Salimi J, Boland hematiyan K, Yari KH. Quarterly journal of qualitative research in curriculum planning 2016; 1(3):128
8. Lyutykh E. Practicing critical thinking in an educational psychology classroom. J of Educ Studies. 2009;45(4 :)
9. Jafari Sani H, Alavi Langrodi S K, Pakmehr H. Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning. 2016; 3 (12)(37-48)
10. Karimi-moneghi H. New teaching approaches in higher education focusing on medical sciences education . 2015: 340
11. GHorbani A, GHazalbash S, GHazalbash S. Use Resolvent and critical thinking in the ability of nursing students, In :Nation congress on critical thinking and health,Februry 3-5(2011),Esfahan University of Medical Scienes.Iran
12. Chang M, Chang Y, Kuo S, Yang Y, Chou F. Relationships between critical thinking ability and nursing competence in clinical nurses. J Clin Nurs. 2011;20(21-22):3224-32
13. Darban L, Oshtori S, Mortazavi F, Forghani Z, Yazdani SH. Islamic Azad University Medical Journal. 2016; 26(4)(229-237)
14. Darban L, Oshtori S, Mortazavi F, Forghani Z, Yazdani SH. Islamic Azad University Medical Journal. 2016; 26(4)(229-237)
15. Esmaeili R, Izadi A, Esmaeili M, Omidi K. Assessing the effect of Critical thinking education on caring process of nursing students. Scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty. 2011;8(1):1-6
16. Lotfi M, Hassan khani H, Mokhtari M. The effects of simulation and critical thinking strategies on clinical decision of operating room students. journal of tabriz Nursing and Midwifery. 2011(20):5-11
17. CHeraghi MA, Mohamadnejad E, Salari A. Effect of Workshop cardiopulmonary resuscitation and brainin On the Nurses' knowledge. Journal of rescue. 2010;3(1 and 2.):35-37
18. Haghighi N, Ebrahimi H, Delvariyanzadeh M, Hassani M. The impact of education on awareness of midwifery students' clinical skills of neonatal resuscitation. Strides in Development of Medical Education. 2007;4(2):116-24
19. Kordi M, Rashidi Fakari F, Khadivzadeh T, Mazloum S, Akhlaghi F, Tara M. The Effect of Web-based and Simulation-based Education on Midwifery Students’ Self-Confidence in Postpartum Hemorrhage Management. journal of midwifery reproductive health 2015;3(1):262-8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkazehi rigi Z, Tafazoli, Dadpisheh S, Karimi Moonaghi H. Comparing the educational effect based on critical thinking and routine approaches on skills to manage of pre-eclampsia and persistence of knowledge of midwifery students. mededj 2019; 7 (2) :23-29
URL: http://mededj.ir/article-1-303-fa.html

میرکازهی ریگی زهره، تفضلی مهین، دادپیشه سعیده، کریمی مونقی حسین. مقایسه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی. مجله آموزش پزشکی. 1398; 7 (2) :23-29

URL: http://mededj.ir/article-1-303-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)