گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی سنندج، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (6774 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: ارزشیابی اساتید از جنبه های مختلف و با هدف بهبود و ارتقای کیفیت تدریس و آموزش انجام میشود. یکی از جنبه های ارزشیابی اساتید استفاده از نقطه نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان آموزشی می باشد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نمره دهی دانشجویان بر برگه های ارزشیابی از نقطه نظر اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری مامائی سنندج انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی 30 نفر از مدرسین دانشکده و 246 نفر از دانشجویان شرکت کردند. اطلاعات توسط پرسشنامه ای که شامل دو قسمت مشخصات دموگرافیک و سؤالاتی در مورد عوامل جانبی اثر گذار بر روی نمره ارزشیابی بود، جمع آوری شد.
یافته ها: بر اساس نتایج مهمترین عامل مؤثر دخیل در نتایج ارزشیابی دانشجویان از دیدگاه اساتید داشتن صبر و حوصله دانشجو در پر کردن فرمهای ارزشیابی و کم اهمیت ترین عامل جنسیت استاد بوده است. از نظر دانشجویان مهمترین عامل مؤثر دخیل در نتایج ارزشیابی آنها ازاساتید تسلط علمی استاد بر مطالب درسی و کم اهمیت ترین عامل سن استاد بوده است.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه ارزشیابی استاد توسط دانشجویان از دید هر دوی دانشجویان و اساتید دانشکده پرستاری – مامایی سنندج ضابطه مند بوده و عوامل منفی مخدوش کننده در آن نقش کمی ایفا می کند. لذا باید با دید مثبت به نتایج ارزشیابی نگریسته و اساتید جنبه های منفی موجود در ارزشیابی را با اصلاح عملکرد خود در آن حیطه بهبود بخشند و با ارتقا کیفیت عملکرد خود درنهایت به افزایش کیفیت آموزشی دانشکده کمک کنند.
Shami S, Naseri K. Affecting factors on the results of teachers, assessment, in the view- point of teachers and students of Nursing and Midwifery faculty of Sanandaj . mededj 2015; 3 (2) :52-56 URL: http://mededj.ir/article-1-141-fa.html
شامی شعله، ناصری کریم. بررسی عوامل موثر بر نتایج ارزشیابی اساتید از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری مامائی سنندج. مجله آموزش پزشکی. 1394; 3 (2) :52-56