[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 12-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دانشجویان بهداشت حرفه ای در مورد ویژگی های تدریس اثربخش
بهنام محمدی*
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (4571 مشاهده)

خلاصه

سابقه و هدف: تحقیق در مورد میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه، بیش از هر چیز در یافتن کمبودها و جبران نواقص آموزشی موثر است؛ چرا که این امر تصویری نسبتا جامع از کیفیت آموزشی دانشگاه ارائه می دهد و منجر به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف موجود در کیفیت تدریس استادان خواهد شد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های تدریس اثربخش از نظر دانشجویان بهداشت حرفه ای انجام شده است.

مواد و روشها: این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی بر روی92 نفر از  دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای با روش نمونه گیری سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه ای شامل مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش در چهار حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. داده های
جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل موثر بر اثربخشی تدریس اساتید، به ترتیب اولویت در حیطه خصوصیات فردی، شیوایی و سادگی کلام (64 درصد)، در حیطه روش تدریس، برقراری ارتباط بین درس و شغل آینده دانشجو (56 درصد، در حیطه دانش پژوهی، تسلط بر موضوع (61 درصد)، و در حیطه قدرت ارتباط با دانشجو، ارتباط دوستانه و صمیمی با دانشجو (48 درصد) می باشند.

نتیجه گیری: بیان شیوا سادگی کلام از نظر دانشجویان مورد بررسی بیشترین تاثیر را در اثربخشی تدریس دارد که می توان با توجه بیشتر به آن در کنار سایر حیطه ها مانند دانش پژوهی، ارتباط خوب با دانشجو و روش های تدریس مناسب به اثربخشی تدریس و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش دست یافت.

واژه‌های کلیدی: اثربخشی، تدریس، دانشجو، بهداشت حرفه ای
متن کامل [PDF 338 kb]   (1104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/29 | پذیرش: 1395/6/29 | انتشار: 1395/6/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi B. Study the opinions of occupational health students about the characteristics of effective teaching. mededj. 2016; 4 (2) :7-12
URL: http://mededj.ir/article-1-183-fa.html

محمدی بهنام. بررسی دیدگاه دانشجویان بهداشت حرفه ای در مورد ویژگی های تدریس اثربخش. آموزش پزشکی. 1395; 4 (2) :12-7

URL: http://mededj.ir/article-1-183-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)