:: دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 31-23 برگشت به فهرست نسخه ها
سطح توانمندسازی و وفاداری منتخبین پنجمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران
سیدداوود نصراله پور شیروانی* ، مصطفی جوانیان ، علی شبستانی منفرد ، ایمان جهانیان
گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (6647 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: المپیادهای علمی با تاکید بر درک عمیق مطالب، بروز خلاقیت، مهارت حل مسئله و انجام کار گروهی را در جهت حل مسائل پیش‌رو جامعه توسعه و تقویت می‌نمایند. این مطالعه به منظور بررسی نقش پنجمین المپیاد کشوری در توانمندسازی و ایجاد وفاداری از دیدگاه منتخبین انجام گرفت. مواد و روشها: مطالعه از نوع مقطعی بوده که در تابستان 1392 انجام گرفت. جامعه پژوهش شرکت‌کنندگان در پنجمین المپیاد علمی از دانشگاه‌های‌ علوم پزشکی سراسر کشور بودند که به صورت سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS18 در سطح معنا‌داری 0/05>P تحلیل شد. یافته ها: در بین 222 منتخب کشوری مورد مطالعه، سطح رضایت‌مندی از اقدامات درون دانشگاهی دانشگاه محل تحصیل از حداکثر 5 امتیاز 1/2±3 بود. سطح توسعه توانمندی فردی 1±3/5 و سطح ایجاد وفاداری 1/1±3/9 بود. بین تیپ دانشگاهی و رضایت‌مندی از اقدامات درون دانشگاهی رابطه معنی‌دار وجود داشت (000/0=P). بین سن، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و سطح توسعه توانمندی فردی پنجمین المپیاد رابطه معنی‌دار وجود داشت ( P=0/025)،  (P=0/004). بین سن، مقطع تحصیلی و سطح ایجاد وفاداری پنجمین المپیاد رابطه معکوس معنی‌دار وجود داشت .
نتیجه گیری: عملکرد پنجمین المپیاد کشوری در اقدامات درون دانشگاهی در حد متوسط، در توسعه توانمندی فردی بالاتر از حد متوسط و در ایجاد وفاداری تقریبا در حد زیاد بوده که در بعضی کارکردها نیاز به ارتقاء دارد.
واژه‌های کلیدی: المپیاد علمی، توانمندسازی، وفاداری، پنجمین المپیاد، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 281 kb]   (1607 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/14 | پذیرش: 1393/11/15 | انتشار: 1393/12/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها