[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر بابل _یک مطالعه تحلیل محتوی کیفی
نرگس رحمانی ، ماجده نبویان* ، علی افشاری
گروه پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده:   (190 مشاهده)

مقدمه: آموزش بیمار مهمترین نقش پرستار در مراقبت بیمار محور است و جزو مسولیت آنها بوده ولی متاسفانه موضوع بی مفهوم توصیف شده. افزایش بینش مدیران به نگرش پرستاران در آموزش بیمار برای برنامه ریزی مدیریتی به انها کمک خواهد کرد لذا این مطالعه جهت بررسی موانع آموزش بیمار از دیدگاه پرستاران مراکز آموزشی درمانی بابل انجام شد.

روش پژوهش: این پژوهش به روش تحلیل محتوای قرار دادی، با مشارکت 20پرستار انجام شد. محیط پژوهش بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل و جامعه پژوهش و نمونه ها پرستاران آنجا بودند. انتخاب مشارکت کنندگان مبتنی بر هدف، روش گلوله برفی و استراتژی حداکثر تنوع بود. دادها با مصاحبه­ نیمه ساختار یافته فردی جمع آوری و با تحلیل محتوی گرانهایم و لاندمن[1] (2004) تحلیل شد. مدیریت داده با نرم افزار MAXQDA10 بود.

یافته‌ها: از تحلیل داده ها11طبقه اصلی و 4درونمایه شامل: موانع مدیریتی(عدم حمایت از سوی مدیران جهت رفع نیازهای آموزشی، غفلت آموزشی)، موانع مرتبط با پرستاران(کمبود وقت بدلیل تراکم کاری زیاد، بی اعتقادی به آموزش، عدم وجود انگیزه کافی)، موانع مرتبط با بیماران( ضعف دانش و نا آگاهی بیمار، اعتقاد متزلزل، وضعیت جسمی و روحی نامناسب بیمار)، موانع سازمانی( عدم تناسب تعداد بیمار و پرستار، تجهیزات ناکافی، محیط نامناسب جهت آموزش) استخراج شد.

نتیجه گیری : چالشهای آموزش بیمارشامل موانع مدیریتی، سازمانی،موانع مربوط به بیمار و پرستاری است که موانع مدیریتی و پرستاری محسوستر بوده لذا همسوسازی مدیران در این زمینه و افزایش مهارتهای اموزشی پرستاران ضروری است.

 

 

 

 

[1] . Graneheim and Lundman

واژه‌های کلیدی: موانع، آموزش بیمار، پرستار، تحلیل محتوی
متن کامل [PDF 565 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/25 | پذیرش: 1404/1/15 | انتشار: 1404/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani N, Nabavian M, Afshari A. Explaining barriers to patient education from nurses' perspective in Babol city educational and medical centers - A qualitative content analysis study. mededj 2025; 14
URL: http://mededj.ir/article-1-532-fa.html

رحمانی نرگس، نبویان ماجده، افشاری علی. تبیین موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر بابل _یک مطالعه تحلیل محتوی کیفی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-532-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)