[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی برنامه درسی آناتومی رشته کارشناسی هوشبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان
محمد شبانی* ، فخرالسادات میرحسینی ، عاطفه حیدری ، فاطمه بهنام ، الهه میانه‌ساز ، غزاله مشکدانیان
مرکز تحقیقات فیزیولوژی، پژوهشکده علوم پایه، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی کاشان، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (210 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف نیازسنجی برنامه درسی آناتومی رشته کارشناسی هوشبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. مقدمه این پژوهش بر اهمیت دروس علوم پایه، به‌ویژه آناتومی، در تسهیل فرآیند یادگیری مباحث تخصصی رشته‌های علوم پزشکی تأکید دارد. نتایج مطالعات پیشین نشان داده‌اند که ارائه مناسب این دروس می‌تواند استدلال علمی و بالینی دانشجویان را ارتقا دهد و کمبود کیفیت در ارائه آناتومی گاه موجب اتلاف وقت دانشجویان برای مراجعه به منابع مرجع می‌شود. از این رو، بازنگری در نحوه آموزش این درس ضروری به نظر می‌رسد.
روش‌کار: این مطالعه از نوع نیازسنجی و تحلیل وضعیت موجود بود. فرآیند نیازسنجی از دو منبع اصلی شامل خبرگان آموزشی و نمایندگان دانشجویی انجام شد. پنل خبرگان متشکل از اعضای هیئت علمی گروه‌های هوشبری و آناتومی بود که طی سه جلسه به استخراج سرفصل‌های موردنیاز پرداختند. همچنین، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته با روایی محتوایی 0.84 توسط 42 دانشجوی کارشناسی هوشبری تکمیل شد و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان محتوای تدریس‌شده را در سطح متوسط ارزیابی کرده‌اند و بر نیاز به واحدهای عملی بیشتر تأکید داشتند. همچنین، 64.3% از دانشجویان معتقد بودند که آموزش آناتومی باید قبل از کارآموزی اتاق عمل ارائه شود. یافته‌ها نشان داد که مهارت‌های عملی نظیر مدیریت راه هوایی، تزریقات وریدی، و انجام بی‌حسی‌های موضعی ارتباط مستقیمی با دانش آناتومی دارند. علاوه بر این، مباحث تئوری مانند ارزیابی قبل از عمل و احیای قلبی-ریوی نیز به شناخت دقیق ساختارهای آناتومیکی وابسته هستند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش بر ضرورت بازنگری در زمان‌بندی و محتوای آموزش آناتومی تأکید دارند. پیشنهاد می‌شود واحد آناتومی ابتدا به صورت عمومی برای رفع پیش‌نیازهای آموزشی ارائه شود و سپس مباحث اختصاصی مرتبط با رشته هوشبری طراحی گردد. همچنین، مشارکت دانشجویان در فرآیند طراحی برنامه درسی می‌تواند بازده آموزشی را ارتقا دهد. این تغییرات می‌توانند کیفیت آموزش را بهبود بخشیده و مهارت‌های بالینی دانشجویان را تقویت کنند.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، آناتومی، کارشناسی هوشبری
متن کامل [PDF 573 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/19 | پذیرش: 1404/1/15 | انتشار: 1404/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani M, Mirhosseini F, Heidari A, Behnam F, Miyanesaz E, Moshkdanian G. Needs Assessment of the Anatomy Curriculum for Bachelor of Science in Anesthesia at Kashan University of Medical Sciences. mededj 2025; 14
URL: http://mededj.ir/article-1-502-fa.html

شبانی محمد، میرحسینی فخرالسادات، حیدری عاطفه، بهنام فاطمه، میانه‌ساز الهه، مشکدانیان غزاله. نیازسنجی برنامه درسی آناتومی رشته کارشناسی هوشبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)