[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 23-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی
زهره میرکازهی ریگی، مهین تفضلی، سعیده دادپیشه*، حسین کریمی مونقی
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی،
چکیده:   (220 مشاهده)
سابقه و هدف: پره اکلامپسی سندرم اختصاصی حاملگی و از علل شایع مرگ و میر مادران باردار می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش به روش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی که بر روی۶۰ نفر از دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال ۱۳۹۵ انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه  آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی تقسیم شدند. مهارت اداره پره اکلامپسی دانشجویان در هر دو گروه، قبل و یک هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss  و ازمون های اماری توصیفی، من ویتنی، فریدمن و ویلکاکسون صورت گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی اداره پره اکلامپسی در هر دو گروه مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، یک هفته و یک ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش آماری معنی­داری داشت   ( ۰/۰۵>P).یک هفته بعد از مداخله نمرات مهارت اداره پره اکلامپسی در هر دوگروه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی، نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی­داری یافت ( ۰/۰۵>P).
نتیجه گیری: آموزش مهارت­های بالینی با رویکرد تقویت مهارت تفکر انتقادی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت گردید و می­توان از آن در  جهت ارتقأ کیفیت مهارت­های بالینی دانشجویان مامایی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: پره اکلامپسی، مهارت بالینی، تفکر انتقادی
متن کامل [PDF 774 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۱
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkazehi rigi Z, Tafazoli, Dadpisheh S, Karimi Moonaghi H. Comparing the educational effect based on critical thinking and routine approaches on skills to manage of pre-eclampsia and persistence of knowledge of midwifery students. 3. 2019; 7 (2) :23-29
URL: http://mededj.ir/article-1-303-fa.html

میرکازهی ریگی زهره، تفضلی مهین، دادپیشه سعیده، کریمی مونقی حسین. مقایسه آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و سنتی بر ماندگاری دانش و مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی . 1. 1398; 7 (2) :23-29

URL: http://mededj.ir/article-1-303-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991