ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
|
مصطفی رضایی، ملیحه میر باقری، فاطمه حبیب آگهی، محمد جواد رحیمی* |
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران |
|
چکیده: (469 مشاهده) |
سابقه و هدف: امروزه اساتید دانشگاه یکی از اساسی ترین عوامل تعلیم و تربیت دانشجویان هستند. یکی از مهمترین روش های تعیین معیارهای یک استاد برتر و توانمند ، نظرخواهی استاندارد از دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های یک استاد توانمند دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی ، پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی-مقطعی در سال 1397-1396، به شکل سرشماری ، با حضور 371 نفر از دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی ،پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی و اجرا گردید. برای دریافت نظر دانشجویان از پرسشنامه ای حاوی 24گویه( در چهار حیطه شامل دانش پژوهی ، روش تدریس ، شخصیت فردی و توانمندی ارتباطی ) استفاده شد. شاخص اعتبار محتوا برای کل پرسشنامه 78/0 محاسبه گردید به منظور ارزیابی پایایی از روش آزمون و باز آزمون یک هفتهای بر روی یک گروه پایلوت 30 نفره انجام شد و پایایی پرسشنامه تعیین شد.( ضریب همبستگی درون گروهی در آزمون مجدد آزمون 857/0 تعیین شد ؛ سازگاری داخلی بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد) این پرسشنامه به شکل فرم نظر سنجی لیکرت بود. تحلیل آماری مطالعه با آزمونهای Chi-Square ، T مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه با نرم افزار SPPS ver.16 انجام شد. مقادیر P value کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: 348 نفر پرسشنامه ها را کامل تکمیل نموده و برگشت دادند. (مشارکت 8/93 درصدی).میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان شرکت کتتده در مطالعه 42/3±3/21 بود. پر اهمیت ترین موضوع برای دانشجویان پسر " تسلط استاد بـر درس مورد تدریس" و " روش تدریس " به ترتیب با 24/96 % و 48/92% بودند و برای دانـشجویان دختـر هم " تسلط استاد بر درس مورد تدریس " و " شیوایی بیان " به ترتیب با 74/96 % و 88/94 % بودند. همچنین در این تحقیق با توجه به بررسی میانگین و انحراف معیار امتیاز اخذ شده در حیطه های چهارگانه پرسشنامه یعنی "روش تدریس" ،" دانش پژوهی" ،" شخصیت فردی" و " توانایی در ارتباط" ، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنا دار آماری در " روش تدریس " و دانش پژوهی " مشاهده نشد (05/0 P value ≥) ولی "شخصیت فردی" و " توانایی ارتباطی " تفاوت معنادار آماری داشتند . ( P value به ترتیب 023/0 و 041/0 بدست آمد).
نتیجه گیری: میانگین امتیازات کل پرسشنامه های دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر به شکل معنا داری بیشتر بود. علیرغم همسویی در نتایج برخی از موارد در هر دو جنس ، ولی برای بررسی ویژگی های استاد مطلوب و توانمند از دیدگاه دانشجویان باید توجه داشت که برای مقاطع مختلف تحصیلی و جنسیت دانشجو و شرایط تحصیلی ایشان ، انتخابها لزوماً یکسان و هماهنگ نمیباشد و بنابراین پیشنهاد میگردد که این موضوع در برنامه ریزی های آموزشی دانشکده ها مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: استاد توانمند، دیدگاه دانشجو، روش تدریس |
|
متن کامل [PDF 697 kb]
(84 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۸/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۵
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|