[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 60-70 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مصطفی رضایی، ملیحه میر باقری، فاطمه حبیب آگهی، محمد جواد رحیمی
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1092 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه اساتید دانشگاه یکی از اساسی ترین عوامل تعلیم و تربیت دانشجویان هستند. یکی از مهمترین روش های تعیین معیارهای یک استاد  برتر و توانمند ، نظرخواهی استاندارد از دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های یک استاد توانمند دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی ، پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی-مقطعی در سال  1397-1396،  به شکل سرشماری ، با حضور 371 نفر از دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی ،پزشکی و داروسازی  دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی و اجرا گردید. برای دریافت نظر دانشجویان از پرسشنامه ای حاوی 24گویه( در چهار حیطه شامل دانش پژوهی ، روش تدریس ، شخصیت فردی و توانمندی ارتباطی ) استفاده شد. شاخص اعتبار محتوا برای کل پرسشنامه 78/0 محاسبه گردید به منظور ارزیابی پایایی از روش آزمون و باز آزمون یک هفته‌ای بر روی یک گروه پایلوت 30 نفره انجام شد و  پایایی پرسشنامه تعیین شد.( ضریب همبستگی درون گروهی در آزمون مجدد آزمون 857/0 تعیین شد ؛ سازگاری داخلی بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد)  این پرسشنامه به شکل فرم نظر سنجی لیکرت بود. تحلیل آماری مطالعه با آزمونهای  Chi-Square ، T  مستقل و  آنالیز واریانس یکطرفه با نرم افزار SPPS ver.16  انجام شد. مقادیر P value  کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: 348 نفر پرسشنامه ها را کامل تکمیل نموده و برگشت دادند. (مشارکت 8/93 درصدی).میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان شرکت کتتده در مطالعه 42/3±3/21 بود. پر اهمیت ترین موضوع برای دانشجویان پسر " تسلط استاد بـر درس مورد تدریس" و " روش تدریس "  به ترتیب با  24/96 % و 48/92% بودند و برای  دانـشجویان دختـر هم " تسلط استاد بر درس مورد تدریس " و " شیوایی بیان " به ترتیب با 74/96 % و 88/94 % بودند. همچنین در این تحقیق با توجه به  بررسی میانگین و انحراف معیار امتیاز اخذ شده در حیطه های چهارگانه  پرسشنامه  یعنی "روش تدریس" ،" دانش پژوهی" ،" شخصیت فردی" و " توانایی در ارتباط" ،  بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنا دار آماری در " روش تدریس " و دانش پژوهی " مشاهده نشد (05/0 P value ≥) ولی "شخصیت فردی" و " توانایی ارتباطی " تفاوت معنادار آماری داشتند . ( P value  به ترتیب 023/0 و 041/0 بدست آمد).
نتیجه گیری: میانگین امتیازات کل پرسشنامه های دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر به شکل معنا داری بیشتر بود. علیرغم همسویی در نتایج برخی از موارد در هر دو جنس ، ولی  برای بررسی  ویژگی های استاد مطلوب و توانمند از دیدگاه دانشجویان باید توجه داشت که برای مقاطع مختلف تحصیلی و جنسیت دانشجو و شرایط تحصیلی ایشان ، انتخابها لزوماً یکسان و هماهنگ نمیباشد و بنابراین پیشنهاد میگردد که این موضوع در برنامه ریزی های آموزشی دانشکده ها مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: استاد توانمند، دیدگاه دانشجو، روش تدریس
متن کامل [PDF 697 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1398/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee M, Mirbagheri M, Habibagahi F, Rahimi M. Characteristics of a Capable Teacher from the Viewpoints of Students at Shiraz University of Medical Sciences. 3. 2019; 7 (1) :60-70
URL: http://mededj.ir/article-1-293-fa.html

رضایی مصطفی، میر باقری ملیحه، حبیب آگهی فاطمه، رحیمی محمد جواد. ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. 1. 1397; 7 (1) :60-70

URL: http://mededj.ir/article-1-293-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4140