[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 30-36 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به پزشکان خانواده از نحوه برقراری مهارت های ارتباطی پزشکان در مراکز بهداشتی درمانی روستایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
رضا علی باقری، سیداحمد محمدی کیا* ، مهرانه کاظمیان، بتول کاظمی، میثم رضاپور
MSc دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (4226 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از ارکان توانمندی پزشکان، کسب مهارتهای ارتباطی برای اجرای مطلوب وظایف حرفه ای آنان می باشد. مطالعات متعددی حاکی از آن است که بسیاری از پزشکان در جریان ایفای نقش حرفه ای خود بطور موثری با بیمارشان ارتباط بر قرار نمی کنند. چگونگی ارتباط و تعامل پزشک با بیمار نقش موثری در رضایتمندی بیمار، نتایج درمان، هزینه های پزشکی، کیفیت خدمات بالینی پزشکان و حتی شکایت از پزشکان می تواند داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به پزشکان طرح پزشک خانواده از نحوه برقراری ارتباط پزشک با بیمار در مراکز بهداشتی درمانی روستایی صورت گرفته است. مواد و روشها: این تحقیق، از نوع، پژوهش توصیفی ـ مقطعی بر روی 315 بیمار مراجعه کننده به پزشکان خانواده مراکز بهداشتی درمانی روستایی استان مازندران در سال 91 انجام گرفت. اطلاعات این مطالعه با استفاده از پرسشنامه فرمهینی و همکاران (1385)، جمع آوری گردید. پرسشنامه مشتمل بر 24 سوال در شش حیطه رضایت از نحوه برخورد اولیه پزشک، نحوه مصاحبه و اخذ شرح حال گیری توسط پزشک، نحوه ارتباط پزشک با آنان، هنگام معاینات، نحوه آموزش، نحوه پیگیری مشکلات بیمار توسط پزشک، نحوه وقت و زمان لازم برای پیگیری مشکلات بیمار توسط پزشک بود. داده ها با کمک نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 0/05 تحلیل شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که 48/6% (153نفر) از بیماران از خدمات پزشک خانواده ارائه شده ناراضی و 16/9% (53 نفر) رضایت متوسط داشتند و تنها 73/8% (109نفر) رضایت کامل گزارش کردند. افراد سالمند نسبت به سایر سنین رضایت بیشتری داشتند. با بالا رفتن سطح تحصیلات، میزان رضایت کاهش می یافت. نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده به نظر می رسد اساسی ترین انتظار مردم از تیم پزشکی و مراقبتی درمانی، برقراری ارتباط موثر و انسانی است و طبعا در سایه این مهم، الگوی تشخیصی و درمانی کامل شده و اثربخشی زیادی خواهد داشت. این انتظار بجا و منطقی است که باید در این جهت تلاش بیشتری صورت گیرد تا جامعه دیدگاه مناسب تری از حرفه پزشکی داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، پزشکان خانواده، مهارت های ارتباطی، بیماران
متن کامل [PDF 253 kb]   (1242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۳۰
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri R, Mohammadikia S A, Kazemian M, Kazemi B, Rezapour M. Satisfaction Rate from the Communication Skills of Family Physicians in Rural Health Centers at Mazandaran University of Medical Sciences. 3. 2014; 2 (2) :30-36
URL: http://mededj.ir/article-1-75-fa.html

باقری رضا علی، محمدی کیا سیداحمد، کاظمیان مهرانه، کاظمی بتول، رضاپور میثم. بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به پزشکان خانواده از نحوه برقراری مهارت های ارتباطی پزشکان در مراکز بهداشتی درمانی روستایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1. 1393; 2 (2) :30-36

URL: http://mededj.ir/article-1-75-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3741