سابقه و هدف: توجه به عوامل موثر در تدریس اثربخش میتواند منجر به ارتقاء کیفیت آموزش، فرآیند یاددهی-یادگیری و ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان گردد. لذا پژوهشی با هدف تعیین شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طراحی و اجرا گردید.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی – مقایسهای، 75 نفر از دانشجویان پزشکی و 75 نفر از دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS 16 و به کمک آزمونهای آماری (تعیین درصد و آزمون کای دو) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که اولویت حیطههای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان به ترتیب؛ حیطه دانشپژوهی (54%)، روش تدریس (47%)، قدرت ارتباط (34%) و خصوصیات فردی (28%) بود. بین معدل و سن دانشجویان علوم پزشکی با دیدگاه آنان در مورد شاخصهای تدریس ارتباط معنیداری(P= 0.025) وجود داشت ولی ارتباط معنیداری بین جنس دانشجویان پزشکی با دیدگاه آنان در مورد شاخص تدریس مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: با توجه به نظرات دانشجویان پیشنهاد میشود در ارزشیابی اساتید نه تنها بر حیطه دانشپژوهی بلکه به حیطههای دیگر مثل روش تدریس، قدرت ارتباط و خصوصیات فردی توجه شود تا حصول هدف نهایی ارزشیابی که ارتقای کیفیت آموزش است، تسهیل گردد.
Banidavoodi S. The Comparison of Characteristics of Effective Teaching from Students’ Perspective in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. mededj 2014; 2 (2) :7-13 URL: http://mededj.ir/article-1-72-fa.html
بنی داوودی شهره. مقایسه ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز . مجله آموزش پزشکی. 1393; 2 (2) :7-13