گروه فارماکولوژی و سمشناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران
چکیده: (31 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش درس فارماکولوژی در رشته پرستاری بهدلیل ماهیت مفهومی و حجم بالای مطالب، نیازمند بهرهگیری از روشهای نوین یادگیری فعال است. یکی از این رویکردها، روش تدریس معکوس است که با جابهجایی زمان ارائه محتوا و تعامل کلاسی، فرصت یادگیری عمیقتری را برای دانشجویان فراهم میکند. هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر روش تدریس معکوس با سخنرانی سنتی بر انگیزش و درگیری تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. مواد و روش ها: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون تکگروهی بر روی ۳۴ دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. هشت جلسه نخست با روش سخنرانی سنتی و هشت جلسه بعد به روش کلاس معکوس برگزار گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد انگیزش و درگیری تحصیلی بود. تحلیل دادهها با آزمون t زوجی در نرمافزار ۱۷Stata انجام شد. همچنین، تحلیل کیفی پاسخهای ۱۰ دانشجو درباره مزایا و چالشهای روش معکوس صورت گرفت. یافته ها: میانگین نمره کل انگیزش تحصیلی از ۶۳/۱۰ ± ۲۶/۷۳به ۰۲/۱۰ ± ۲۰/۹۷ و میانگین نمره کل انگیزش تحصیلی از ۳۸/۳ ± ۳۶/۸۹ به ۰۸/۵ ± ۱۲/۱۱۳افزایش یافت (۰۱/۰۰۰P<). همچنین، تمام ابعاد انگیزش و درگیری تحصیلی نسبت به قبل از مداخله بهبود معناداری نشان دادند. در تحلیل کیفی نیز افزایش مشارکت، یادگیری فعال و تعاملات آموزشی و همچنین چالشهایی مانند نیاز به خودنظمدهی و آمادگی قبلی گزارش شد. نتیجه گیری:روش تدریس معکوس میتواند در ارتقای انگیزش، درگیری تحصیلی و یادگیری مفهومی درس فارماکولوژی مؤثر باشد و توصیه میشود در برنامهریزی آموزشی دروس نظری پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.
Hasanvand S, Goodarzi E, Hasanvand A. Comparing Flipped Classroom and Traditional Lecturing Methods on Nursing Students’ Motivation and Engagement in Pharmacology. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-560-fa.html
حسنوند شیرین، گودرزی الهام، حسنوند امین. بررسی تأثیر روش تدریس معکوس در مقایسه با روش سخنرانی سنتی بر میزان انگیزش و درگیری دانشجویان پرستاری در درس فارماکولوژی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()