[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان انطباق محتوای برنامه آموزشی بخش زنان و زایمان رشته پزشکی با نقش‌ها و وظایف پزشکان عمومی
ناهید قنبرزاده ، حسین کریمی مونقی ، یحیی محمدی*
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (24 مشاهده)
سابقه و هدف: برنامه های آموزشی، نقش مهمی در تحقق اهداف آموزشی از قبل تعیین شده  دارند و نشان دهنده میزان پیشرفت و پاسخ گو بودن دانشگاه‌ها به نیازهای در حال تغییر جامعه هستند. این مطالعه با هدف تعیین میزان انطباق محتوای برنامه آموزشی بخش زنان و زایمان رشته پزشکی با نقش‌ها و وظایف پزشکان عمومی انجام شده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 86  نفر از پزشکان عمومی شهرستان بیرجند در سال 1402 به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته  17 سوالی بود. روایی ابزار به تأیید صاحبنظران آموزش رسید و ضریب پایایی از طریق آلفای کرونباخ 79/0 بدست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS22  تحلیل و از آزمون‌های آماری t تک نمونه‌ای، t مستقل و همبستگی پیرسون استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین میزان انطباق محتوای آموزشی به­ ترتیب محتوای نازایی (72/0 ± 32/2) دیسمنوره (82/0 ± 25/2)، خونریزی‌های غیرطبیعی زنانه (78/0 ± 25/2)، ناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی (72/0 ± 18/2)، روش‌های جلوگیری از بارداری (85/0 ± 12/2) واژینیتها و سرویسیتها (82/0 ± 06/2)، عفونت‌های لگن (73/0 ± 04/2)، اندومتریوز (75/0 ± 04/2) ، تومورهای بدخیم تخمدان (68/0 ± 80/1) بیماری‌های خوش خیم سرویکس و رحم (68/0 ± 70/1)، بود و از لحاظ آماری معنی‌دار بود (001/0P = ). سایر محتوا های آموزشی بخش زنان و زایمان از انطباق کمتری برخوردار بود.
 نتیجه گیری: برنامه های درسی بخش زنان و زایمان از نظر آگاهی علمی و دانش نظری و همچنین دانش کاربردی در زمینه نیازهای تعیین شده در سطح متوسط به بالا قرار داشت و لازم است شرایطی فراهم شود تا مهارت و توانایی لازم و دانش های نظری در این زمینه را به موقعیت های عملی و کاربردی انتقال و تعمیم دهند.
واژه‌های کلیدی: انطباق، محتوا، برنامه آموزشی، زنان و زایمان، پزشکان عمومی
متن کامل [PDF 543 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/23 | پذیرش: 1404/7/28 | انتشار: 1404/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbarzadeh N, Karimi Moonaghi H, Mohammadi Y. The degree of compliance of the content of the obstetrics and gynecology department educational program with the roles and duties of general practitioners. mededj 2025; 14
URL: http://mededj.ir/article-1-552-fa.html

قنبرزاده ناهید، کریمی مونقی حسین، محمدی یحیی. میزان انطباق محتوای برنامه آموزشی بخش زنان و زایمان رشته پزشکی با نقش‌ها و وظایف پزشکان عمومی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-552-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4732
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)