مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (24 مشاهده)
سابقه و هدف: برنامه های آموزشی، نقش مهمی در تحقق اهداف آموزشی از قبل تعیین شده دارند و نشان دهنده میزان پیشرفت و پاسخ گو بودن دانشگاهها به نیازهای در حال تغییر جامعه هستند. این مطالعه با هدف تعیین میزان انطباق محتوای برنامه آموزشی بخش زنان و زایمان رشته پزشکی با نقشها و وظایف پزشکان عمومی انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 86 نفر از پزشکان عمومی شهرستان بیرجند در سال 1402 به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته 17 سوالی بود. روایی ابزار به تأیید صاحبنظران آموزش رسید و ضریب پایایی از طریق آلفای کرونباخ 79/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS22تحلیل و از آزمونهای آماری t تک نمونهای، t مستقل و همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین میزان انطباق محتوای آموزشی به ترتیب محتوای نازایی (72/0 ± 32/2) دیسمنوره(82/0 ± 25/2)، خونریزیهای غیرطبیعی زنانه(78/0 ± 25/2)، ناهنجاریهای مادرزادی دستگاه تناسلی (72/0 ± 18/2)، روشهای جلوگیری از بارداری(85/0 ± 12/2) واژینیتها و سرویسیتها(82/0 ± 06/2)، عفونتهای لگن(73/0 ± 04/2)، اندومتریوز(75/0 ± 04/2) ، تومورهای بدخیم تخمدان (68/0 ± 80/1) بیماریهای خوش خیم سرویکس و رحم(68/0 ± 70/1)، بود و از لحاظ آماری معنیدار بود (001/0P =). سایر محتوا های آموزشی بخش زنان و زایمان از انطباق کمتری برخوردار بود. نتیجه گیری: برنامه های درسی بخش زنان و زایمان از نظر آگاهی علمی و دانش نظری و همچنین دانش کاربردی در زمینه نیازهای تعیین شده در سطح متوسط به بالا قرار داشت و لازم است شرایطی فراهم شود تا مهارت و توانایی لازم و دانشهای نظری در این زمینه را به موقعیت های عملی و کاربردی انتقال و تعمیم دهند.
Ghanbarzadeh N, Karimi Moonaghi H, Mohammadi Y. The degree of compliance of the content of the obstetrics and gynecology department educational program with the roles and duties of general practitioners. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-552-fa.html
قنبرزاده ناهید، کریمی مونقی حسین، محمدی یحیی. میزان انطباق محتوای برنامه آموزشی بخش زنان و زایمان رشته پزشکی با نقشها و وظایف پزشکان عمومی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()