[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر الزام به آمادگی پیش‌کلاسی بر اثربخشی روش‌های تدریس: مقایسه آموزش مبتنی بر تیم (TBL) و سخنرانی
اسماعیل ریاحی*
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (26 مشاهده)
سابقه و هدف: روش یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) به عنوان روشی فعال در آموزش پزشکی شناخته شده است، اما اجرای کامل آن با محدودیت‌هایی در منابع و زمان مواجه است. هدف این مطالعه، مقایسه اثربخشی TBL تعدیل‌شده با سخنرانی همراه با آزمون آمادگی  فردی (iRAT) در آموزش مباحث علوم پایه به دانشجویان پزشکی بود.
مواد و روش ها: مطالعه بر روی دو کلاس موازی A و B انجام شد که هر دو درس فیزیولوژی اعصاب را با محتوای یکسان در ۱۱ جلسه دریافت کردند. در بخش اول (۵ جلسه)، هر دو کلاس با روش TBL آموزش دیدند. در بخش دوم (۶ جلسه)، کلاس A با روش سخنرانی پس از iRAT و کلاس B با ادامه TBL  آموزش دیدند. در پایان آموزش، دو آزمون جداگانه برای هر بخش برگزار شد و نمرات iRAT و نمرات نهایی تحلیل آماری و همبستگی شدند.
یافته ها: علی‌رغم عملکرد کلی بهتر کلاس B، در آزمون دوم (مربوط به بخش دوم محتوا) تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده نشد (12/0 = p). در کلاس A، عملکرد در آزمون دوم نسبت به آزمون اول به‌طور معناداری بهبود یافت (01/0 = p)، ولی در کلاس B چنین بهبودی مشاهده نشد (80/0= p). همبستگی بین نمرات آزمون نهایی با نمرات آزمون فردی در کلاس B معنادار بود (02/0 = p) اما در کلاس A چنین ارتباطی وجود نداشت (06/0 = p). همچنین در درسی دیگر (فیزیولوژی حواس ویژه) که پس از این دوره با همان مدرس و با روش سخنرانی بدون آزمون فردی ارائه شد، کلاس B همچنان عملکرد بهتری داشت (003/0 = p).
 نتیجه گیری: الزام دانشجویان به مطالعه پیش از کلاس از طریق آزمون فردی، حتی در بستر سخنرانی، می‌تواند اثربخشی مشابه TBL داشته باشد. بنابراین، در شرایطی که اجرای کامل TBL امکان‌پذیر نیست، استفاده از سخنرانی همراه با ارزیابی پیش‌کلاسی می‌تواند رویکردی کارآمد برای بهبود یادگیری باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، روش‌های آموزش، یادگیری فعال، ارزیابی آموزشی
متن کامل [PDF 581 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/7 | پذیرش: 1404/6/31 | انتشار: 1404/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riahi E. The Impact of Mandatory Pre-Class Preparation on the Effectiveness of Teaching Methods: A Comparison of Team-Based Learning and Lecture-Based Instruction. mededj 2025; 14
URL: http://mededj.ir/article-1-551-fa.html

ریاحی اسماعیل. تاثیر الزام به آمادگی پیش‌کلاسی بر اثربخشی روش‌های تدریس: مقایسه آموزش مبتنی بر تیم (TBL) و سخنرانی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-551-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)