گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (26 مشاهده)
سابقه و هدف: روش یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) به عنوان روشی فعال در آموزش پزشکی شناخته شده است، اما اجرای کامل آن با محدودیتهایی در منابع و زمان مواجه است. هدف این مطالعه، مقایسه اثربخشیTBLتعدیلشده با سخنرانی همراه با آزمون آمادگی فردی (iRAT) در آموزش مباحث علوم پایه به دانشجویان پزشکی بود. مواد و روش ها: مطالعه بر روی دو کلاس موازی A و B انجام شد که هر دو درس فیزیولوژی اعصاب را با محتوای یکسان در ۱۱ جلسه دریافت کردند. در بخش اول (۵ جلسه)، هر دو کلاس با روش TBLآموزش دیدند. در بخش دوم (۶ جلسه)، کلاس A با روش سخنرانی پس از iRATو کلاس B با ادامه TBL آموزش دیدند. در پایان آموزش، دو آزمون جداگانه برای هر بخش برگزار شد و نمرات iRATو نمرات نهایی تحلیل آماری و همبستگی شدند. یافته ها: علیرغم عملکرد کلی بهتر کلاس B، در آزمون دوم (مربوط به بخش دوم محتوا) تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد (12/0 = p). در کلاس A، عملکرد در آزمون دوم نسبت به آزمون اول بهطور معناداری بهبود یافت (01/0 = p)، ولی در کلاس Bچنین بهبودی مشاهده نشد (80/0= p). همبستگی بین نمرات آزمون نهایی با نمرات آزمون فردیدر کلاس Bمعنادار بود (02/0 = p) اما در کلاس Aچنین ارتباطی وجود نداشت (06/0 = p). همچنین در درسی دیگر (فیزیولوژی حواس ویژه) که پس از این دوره با همان مدرس و با روش سخنرانی بدون آزمون فردی ارائه شد، کلاس Bهمچنان عملکرد بهتری داشت (003/0 = p). نتیجه گیری:الزام دانشجویان به مطالعه پیش از کلاس از طریق آزمون فردی، حتی در بستر سخنرانی، میتواند اثربخشی مشابه TBL داشته باشد. بنابراین، در شرایطی که اجرای کاملTBLامکانپذیر نیست، استفاده از سخنرانی همراه با ارزیابی پیشکلاسی میتواند رویکردی کارآمد برای بهبود یادگیری باشد.
Riahi E. The Impact of Mandatory Pre-Class Preparation on the Effectiveness of Teaching Methods: A Comparison of Team-Based Learning and Lecture-Based Instruction. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-551-fa.html
ریاحی اسماعیل. تاثیر الزام به آمادگی پیشکلاسی بر اثربخشی روشهای تدریس: مقایسه آموزش مبتنی بر تیم (TBL) و سخنرانی. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()