گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.
چکیده: (9 مشاهده)
سابقه و هدف: محیط یادگیری شامل کلیه شرایط و امکانات فیزیکی, روانی, عاطفی، عوامل فرهنگی و اجتماعی است که بر رشد و توسعه یادگیرنده در یک موسسه آموزشی تاثیر می گذارد و این مطالعه با هدف بررسی ادراک دانشجویان پزشکی عمومی از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه بصورت توصیفی-تحلیلی و به روش مقطعی و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 252 نفر از دانشجویان پزشکی در دو مقطع بالین و غیربالین در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد که برای جمع آوری اطلاعات از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه DREEMاستفاده شد که داده ها بعد از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS18شده و با کمک آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و آمار تحلیلی (تی تست، ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این مطالعه نتایج نشان داد که بین تمام ویژگی های دموگرافیک با نمره محیط آموزش ارتباط معنی داری وجود داشت، و بیشترین میانگین های نمره محیط آموزش در زیرگروههای به ترتیب در محیط یادگیری 14/6±98/42، جوآموزشی 89/5±90/42، تدریس اساتید 44/4±98/31، آمادگی تحصیلی خود 61/3±22/28 و موقعیت اجتماعی 90/3±71/22 بود و 9/66% دانشجویان از محیط آموزش خود دیدگاه کاملا مطلوب داشتند، و میانگین کلی نمره ادراک از محیط یادگیری 11/163±41/20 بود. نتیجه گیری:نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان درک بسیار مطلوبی از محیط آموزشی خود دارند که نیازمند برنامه ریزی برای حفظ این شرایط است.
Paryab S, Mehryar H, Vahedi H, Dashtipor M, Rahmani iniolia Z, Garkaz O. Examining the Perception of General Medical Students About the Learning Environment in Shahroud University of Medical Sciences. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-545-fa.html
پاریاب سحر، مهریار حمید رضا، واحدی حمید، دشتی پور مرجان، رحمانی اینی علیا زهرا، گرکز امید. بررسی ادراک دانشجویان پزشکی عمومی از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()