گروه بیهوشی و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده: (46 مشاهده)
سابقه و هدف:جراحی بایپس عروق کرونر )CABG(به عنوان درمان استاندارد برای بیماران مبتلا به انسداد شدید عروق کرونر شناخته میشود. اضطراب و درد پس از جراحی از مشکلات شایع این دسته از بیماران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مراحل جراحی بایپس عروق کرونر بر میزان اضطراب و درد پس از عمل با تکیه بر تأثیرات آموزشهای فردی و تعاملی و اهمیت بومیسازی رویکردهای آموزشی در ایران انجام شد. مواد و روش ها:این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی بوده که طی آن 100 بیمار تحتCABG بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. گروه مداخله آموزش چهرهبهچهره دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل مراقبتهای روتین قبل از عمل را دریافت نمودند. دادهها از طریق پرسـشنامه مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (STAI) و پرسشنامه کوتاه درد (BPI)جمعآوری شدهو با استفاده از نرمافزار SPSSدر سطح معناداری 05/0 تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها:تغییرات میانگین تعداد ضربان قلب (001/0P≤)، فشار خون سیستولیک (001/0P≤)، فشار خون دیاستولیک (045/0P=)، سطح اضطراب آشکار (001/0P≤) و شدت درد (001/0P≤)بین دو گروه در طول زمان از نظر آماری معناداربود. آزمون تی مستقل نیز نشان داد که بین این دو گروه از نظر اضطراب پنهان تفاوت آماری معناداری وجود داشت (037/0P=). نتیجه گیری:آموزش از طریق آمادهسازی بیماران برای جراحی و افزایش آگاهی آنها،تأثیر مثبتی بر کاهش اضطراب و درد پس ازCABGدارد و میتواند شاخصهای فیزیولوژیکی بیماران را بهبود بخشد. این روش بهعنوان یک مداخله غیر دارویی مؤثربر کاهش اضطراب و درد توصیه میشود.
Jafarpour H, Hadi Momensaraei M J, Emamgholizadeh Baboli E, Esbakian Bandpey B, Behnam F, Geraili Z, et al . The effect of patient education on Coronary Artery Bypass Grafting (CABG) stages on postoperative anxiety and pain. mededj 2025; 14 URL: http://mededj.ir/article-1-531-fa.html
جعفرپور حسنعلی، مومن سرایی محمدجواد هادی، امام قلی زاده بابلی الهام، اسبکیان بندپی بهنام، بهنام فاطمه، زهرا گراییلی، و همکاران.. تاثیر آموزش مراحل جراحی بای پس عروق کرونر بر میزان اضطراب و درد بعد از عمل بیمار. مجله آموزش پزشکی. 1404; 14 ()