[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 13 - ::
جلد 13 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی روش تدریس وارونه در مبحث غضروف درس بافت شناسی
عذرا الله ویسی ، محمدجعفر رضایی ، مهسا محمودی ، نسرین عبدی*
دانشگاه علوم پزشکی کردستان،دانشکده پرستاری ومامایی
چکیده:   (195 مشاهده)
سابقه و هدف: : با پیشرفت های تکنولوژیک و رشد سریع رویکردهای نوین اموزشی رویکردهایی مانند کلاس وارونه و یادگیری مبتنی بر حل مساله جایگزین روشهای مرسوم مانند سخنرانی شده اند. اثربخشی تدریس وارونه در افزایش میزان یادگیری ورضایت دانشجویان در مطالعات مختلف نشان داده شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی تدریس وارونه در درس بافت شناسی در دانشجویان پزشکی است.
مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی مداخله ای است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان رشته پزشکی ترم 2 پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند. محتوی آموزشی ابتدا به در نرم افزار پاور پوینت تهیه وصداگذاری شد. با استفاده از نرم افزار snagit 2015 محتوی تولید شده به فیلم آموزشی تبدیل شد. پس از تایید توسط اساتید گروه محتوی با فرمت PPT و MP4 و PDF تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در جلسه قبل از شروع تدریس با این شیوه، این روش تدریس برای دانشجویان بصورت مختصر توضیح داده شد. گروه بندی دانشجویان صورت گرفت و دانشجویان در چهار گروه قرار گرفتند و محتوی آموزشی دراختیار انان قرار گرفت. نمرات دانشجویان با نمرات ترم قبل این درس که با روش سخنرانی ارایه شده بود مقایسه گردید.
یافته ها: تفاوت معنی داری بین دیدگاه دانشجویان نسبت به کلاس وارونه در مقایسه با کلاس سنتی (شیوه سخنرانی) درمورد گویه های نقش کلاس وارونه در دسترسی به محتوی تدریس شده توسط استاد، نقش کلاس وارونه در ایجاد ارتباطات علمی دانشجویان و نقش کلاس وارونه در ترغیب دانشجویان جهت حضور فعال در کلاس مشاهده شد   (p<0.05) . درمورد گویه های نقش کلاس وارونه در ایجاد روحیه یادگیری دانشجویان، نقش کلاس وارونه در ایجاد سوال علمی در ذهن دانشجویان و نقش کلاس وارونه در درک مطالب تدریس شده تفاوت معنی داری مشاهده نشد(p>0.05) . میانگین نمرات دانشجویان با روش سخنرانی 13/12 و میانگین نمرات دانشجویان با روش کلاس وارونه 13/16 بود. تفاوت معنی داری بین نمرات دانشجویان در دوروش تدریس مشاهده نشد .(p>0.05)
 نتیجه گیری: دانشجویان دیدگاه مثبتی به برخی از ویژگی های کلاس وارونه و بکارگیری این روش آموزشی داشتند. با توجه به نوپا بودن این رویکرد آموزشی مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر آن بر برآیندهای مختلف یادگیری لازم است.
واژه‌های کلیدی: کلاس درس وارونه، درس بافت شناسی غضروف، روش سخنرانی
متن کامل [PDF 561 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/17 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

allahveisi A, rezaie M J, Mahmoudi M, abdi N. Design, Implementation, and Evaluation of the Flipped Classroom Teaching Method in Cartilage Histology Course. mededj 2024; 13
URL: http://mededj.ir/article-1-516-fa.html

الله ویسی عذرا، رضایی محمدجعفر، محمودی مهسا، عبدی نسرین. طراحی، اجرا و ارزشیابی روش تدریس وارونه در مبحث غضروف درس بافت شناسی. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-516-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4699
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)