سابقه و هدف:با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده افراد جامعه از گوشیهای هوشمند، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان استفاده از گوشیهای هوشمند توسط دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بابل در سال 1402 انجام شد. مواد و روش ها:در این مطالعه توصیفی_تحلیلی، 183 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل شرکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهای بود که به بررسی جنبههای مختلف استفاده از گوشی های هوشمند میپرداخت. میزان بکارگیری گوشیهای هوشمند برای استفاده عمومی، اهداف آموزشی و نگرش دانشجویان دربارهی استفاده از گوشیهای هوشمند در جهت اهداف آموزشی به تفکیک جنسیت و مقطع تحصیلی توسط نرمافزار SPSSنسخه 26 و آزمون Tنمونههای مستقل در سطح معنیداری 05/0 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها:نتایج تحقیق نشان داد که همهی شرکتکنندگان به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی داشتند و درصد بالایی از دانشجویان از گوشیهای خود در جهت اهداف آموزشی استفاده میکردند. 53% از دانشجویان از اپلیکیشنهای آموزشی استفاده میکردند. بیشترین مکان استفاده از گوشیهای هوشمند جهت اهداف آموزشی، خانه یا خوابگاه بود. همچنین، بیشترین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی برای اهداف آموزشی تلگرام و یوتیوب یا آپارات بود. علاوه بر این، نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از گوشیهای هوشمند در فرایند یادگیری به طور کلی مثبت بود؛ تفاوت آماری معنیداری در نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از گوشیهای هوشمند بین دو جنس و همچنین بین دانشجویان دورههای مختلف تحصیلی دیده نشد. نتیجه گیری: این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان از گوشیهای هوشمند در جهت اهداف آموزشی استفاده کرده و ابزارهای دیجیتال به عنوان بخشی از آموزش مدرن مورد توجه قرار گرفتهاند.
Forootan A, Ghorbanipour R, Seyed Majidi S A. Investigation the Use of Smartphone by Babol Dental students in 2023. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-504-fa.html
فروتن آرزو، قربانی پور رضا، سید مجیدی سید علی. بررسی میزان استفاده از گوشیهای هوشمند توسط دانشجویان دانشکده دندانپزشکی در سال 1402. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()