سابقه و هدف: برای یک آموزش بالینی اثر بخش، نیاز مبرم به مطالعه، برنامه ریزی و بازاندیشی وجود دارد. به منظور بررسی وضعیت موجود نظام آموزشی برآن شدیم تا با ارزیابی نظرات دانشجویان رشته دندانپزشکی نسبت به ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در بخش بیماری های دهان، فک و صورت، گامی در این راستا برداریم.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته روا و پایا استفاده شد که دارای 2 بخش اصلی بود، بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل پرسشهایی مربوط به ارزش کاربردی دروس نظری بخش تشخیص بیماری های دهان بوده است. دانشجویان ارزش کاربردی دروس نظری را به صورت درجه های کم، متوسط و زیاد تعیین نمودند. این پرسشنامه در دسترس دانشجویان سال چهارم، پنجم و ششم دانشکده دندانپزشکی به تعداد 101 نفر قرار گرفت.
یافته ها: دانشجویانی که پرسشنامه ها را که بطور کامل پر کرده بودند، به تعداد 90 نفر وارد پژوهش شد. تفاوت معنی داری در ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در درس تشخیص نظری دانشجویان دندانپزشکی، بین مردان و زنان (596/0p=) و نیز بین نحوه ورود دانشجویان به دانشکده دندانپزشکی (سراسری، بهداشتکار، تکمیلی) وجود نداشت (413/0p=). ارتباط معنی داری بین ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در درس تشخیص نظری دانشجویان دندانپزشکی و سال تحصیلی (چهارم، پنجم، ششم) آن ها وجود داشت(05/0(p<.
نتیجه گیری: دانشجویان حجم دروس تئوری را که جهت تامین نیازهای کلینیکی بخش لازم می باشد نسبتا مناسب می دانستند. دانشجویان سال چهارمی ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده را بسیار کمتر از سال ششمی ها و سال پنجمی ها می دانستند. دانشجویان سال پنجم و ششم ارتباط دروس تئوری تشخیص را با آنچه در بخش عملی مورد نیاز است خوب ارزیابی کردند که نشان دهنده پیوستگی مناسب و وابستگی دو طرفه متقابل مطالب تئوری و عملی می باشد.
Babaee N, Jahanian I, Bijani A, Ardebili Haghighi M R. Viewpoints of Dental Students about Practical Value of Educational Contents in Oral Medicine Department . mededj 2014; 2 (1) :35-40 URL: http://mededj.ir/article-1-48-fa.html
بابایی ندا، جهانیان ایمان، بیژنی علی، اردبیلی حقیقی محمدرضا. بررسی نظرات دانشجویان رشته دندانپزشکی نسبت به ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در بخش بیماری های دهان، فک و صورت. مجله آموزش پزشکی. 1392; 2 (1) :35-40