[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 3-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزشی مبتنی بر کلاس وارونه دررابطه‌با نحوه تفسیر گزارش اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور فیزیکی محیط کار برای دانشجویان کارشناسی بهداشت حرفه‌ای
روح اله فلاح مدواری ، فاطمه کشمیری*
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (2088 مشاهده)
سابقه و هدف: استفاده از روش کلاس وارونه به‌عنوان یکی از روش‌های تعاملی در فرایند آموزش ترکیبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال گسترش است. پژوهش حاضر باهدف سنجش اثربخشی آموزش با استفاده از کلاس وارونه بر درک، یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در تفسیر گزارش اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور فیزیکی محیط کار انجام گرفت.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر طرح نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون - پس‌آزمون) است. جامعه پژوهش، 25 نفر از دانشجویان رشته بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که در سال 1400-1401 در این دانشکده مشغول تحصیل بودند. دانشجویان به‌صورت تمام شماری در مطالعه وارد شدند. مداخله آموزشی با استفاده از روش کلاس وارونه به‌منظور رشد مهارت‌های دانشجویان در  تفسیر گزارش اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور فیزیکی محیط کار اجرا شد. سنجش دیدگاه، یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در فرایند ارزیابی انجام شد. داده‌های با استفاده از آزمون‌های توصیفی و تحلیل آنالیز شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین (انحراف معیار) نمرات یادگیری دانشجویان قبل مداخله (06/9) 66/51 (سطح متوسط) و بعد از مداخله (53/12)54/73 (سطح خوب) گزارش‌شده است که به طور معنی‌دار بهبودیافته است(P=0.0001). رضایتمندی دانشجویان با میانگین (73/0)00/4 گزارش شد که در سطح مطلوب است. آمادگی دانشجویان با کاربردی‌بودن و اهمیت، رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین کاربردی‌بودن با دیدگاه و رضایت دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارد و درک دانشجویان با رضایت رابطه مثبت و معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: به‌کارگیری روش کلاس وارونه برای مباحث تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش‌ها و اندازه‌گیری‌ها بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان تأثیر مثبت داشت. همچنین نمرات درک دانشجویان دررابطه‌با آمادگی و کاربردی‌بودن آموزش در سطح مطلوب ارزیابی شد. پیشنهاد می‌گردد  روش‌های مشارکتی و فعال مانند روش کلاس وارونه که بر کاربرد آموخته‌های دانشجویان تأکید می‌کند، مورداستفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: کلاس وارونه، اثربخشی آموزشی، رضایت‌مندی، آموزش ترکیبی
متن کامل [PDF 504 kb]   (1306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/25 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15
فهرست منابع
1. Goddard RD, Hoy WK, Hoy AW. Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American educational research journal. 2000;37(2):479-507.
2. Strelan P, Osborn A, Palmer E. The flipped classroom: A meta-analysis of effects on student performance across disciplines and education levels. Educational Research Review. 2020;30:100314.
3. Oudbier J, Spaai G, Timmermans K, Boerboom T. Enhancing the effectiveness of flipped classroom in health science education: a state-of-the-art review. BMC Medical Education. 2022;22(1):1-15.
4. Singh K, Mahajan R, Gupta P, Singh T. Flipped classroom: A concept for engaging medical students in learning. Indian Pediatrics. 2018;55:507-12.
5. Phillips J, Wiesbauer F. The flipped classroom in medical education: A new standard in teaching. Trends in Anaesthesia and Critical Care. 2022.
6. Abeysekera L, Dawson P. Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher education research & development. 2015;34(1):1-14.
7. O'Flaherty J, Phillips C. The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The internet and higher education. 2015;25:85-95.
8. Jafaraghaie F, Dehghanzadeh S, Khordadi-Astane H. Nursing students’ experience in a flipped classroom method. Journal title. 2017;9(1):36-27.
9. Aeidi m, Abdollahi.Mgr. Measuring the effectiveness of educational courses. Tadbir. 2009;200.
10. Oh J, Kim SJ, Kim S, Kang KA, Kan J, Bartlett R. Development and evaluation of flipped learning using film clips within a nursing informatics course. Japan journal of nursing science. 2019;16(4):385-95.
11. Im S, Jang SJ. Effects of a clinical practicum using flipped learning among undergraduate nursing students. Journal of Nursing education. 2019;58(6):354-6.
12. Kim HS, Kim MY, Cho MK, Jang SJ. Effectiveness of applying flipped learning to clinical nursing practicums for nursing students in Korea: A randomized controlled trial. International Journal of Nursing Practice. 2017;23(5):e12574.
13. Kim H, Jang Y. Flipped learning with simulation in undergraduate nursing education. Journal of Nursing Education. 2017;56(6):329-36.
14. Saunders A, Green R, Cross M. Making the most of person-centred education by integrating flipped and simulated teaching: An exploratory study. Nurse education in practice. 2017;27:71-7.
15. Youhasan P, Chen Y, Lyndon M, Henning MA. Exploring the pedagogical design features of the flipped classroom in undergraduate nursing education: a systematic review. BMC nursing. 2021;20(1):1-13.
16. Martinelli SM, Chen F, Mcevoy MD, Zvara DA, Schell RM. Utilization of the flipped classroom in anesthesiology graduate medical education: an initial survey of faculty beliefs and practices about active learning. The Journal of Education in Perioperative Medicine: JEPM. 2018;20(1).
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah Madvari R, Keshmiri F. Design, Implementation, and Evaluation of The Training Course Based on the Flipped Classroom in Relation to the Interpretation of the Report of the Measurement of Physical Harmful Factors in the Work Environment for Undergraduate Students of Occupational Health. mededj 2023; 12
URL: http://mededj.ir/article-1-456-fa.html

فلاح مدواری روح اله، کشمیری فاطمه. طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزشی مبتنی بر کلاس وارونه دررابطه‌با نحوه تفسیر گزارش اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور فیزیکی محیط کار برای دانشجویان کارشناسی بهداشت حرفه‌ای. مجله آموزش پزشکی. 1402; 12 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-456-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4699
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)