[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 75-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده ی دندانپزشکی بابل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
سیما فروغی* ، سیدعلی سیدمجیدی ، رضا قربانی پور
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (985 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت بالای آموزش بالینی در رشته ی دندانپزشکی و بازدهی کم تر از انتظار برخی روش های آموزشی در سال های اخیر، این مطالعه با هدف بررسی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده ی دندانپزشکی بابل طراحی و انجام پذیرفت.
مواد و روش­ها: در این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت، تمامی دانشجویان بالینی دانشکده ی دندانپزشکی بابل شرکت داشتند. نظرسنجی توسط پرسشنامه ای حاوی ۱۷ سوال در مقیاس 5 گزینه­ای لیکرت که روایی و پایایی آن قبلا تایید شده بود، انجام گرفت. جهت مقایسه نظر دانشجویان به تفکیک جنسیت، نوع پذیرش و سال تحصیلی از آزمون های Independent samples t-test و ANOVA  و مقایسه ی چندگانه تعقیبی در نرم افزار SPSS نسخه ی ۲۲ استفاده شد. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: تعداد کل دانشجویان شرکت کننده ۱۵۰ نفر بود. نمرات کسب شده درباره کیفیت آموزش بالینی بر اساس سال تحصیلی، جنسیت و نوع پذیرش دانشجویان، اختلاف معناداری نداشت(05/0<P). در میان ۱۰ بخش  بالینی که در مطالعه ی حاضر مورد بررسی قرار گرفتند، بخش کودکان بیشترین امتیاز (۴۷/۰ ±۲۲/۳) و بخش پروتز ثابت کمترین امتیاز (۴۸/۰±۷۲/۲) را درباره کیفیت آموزش بالینی دریافت کردند.
نتیجه‌گیری: با توجه به این که نمرات ارائه شده در این مطالعه بیانگر نظر میانگین کلیه ی دانشجویان بالینی می باشد، می تواند برای برنامه ریزی های آموزشی آینده ی دانشکده مورد اتکا قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی
متن کامل [PDF 743 kb]   (624 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/2 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/27
فهرست منابع
1. Appel AL, Malcolm PA. Specialist education and practice in nursing: An Australian perspective. Nurse Educe Today1998;18(2):144-152.
2. Persson Ek, Kvist lj, Ekelin M. Analysis of midwifery students' written reflections to evaluate progression in learning during clinical practice at birthing units. Nurse Education in Practice. 2015;15(2):134-40.
3. Hinton walker p, simpson r. The tiger continues to roar: launching the virtual learning environment! Nursing Administration Quarterly. 2013;37(3):266-8.
4. Esmaeili MR, Hozni SA, Mosazadeh B, Zavareh A. Good teacher's characteristics and its influence on dental students' academic motivation in guilan university of medical sciences. Research in medical education. 2017;9(3):18-10.
5. Atack L, Comacu M, Kenny R, LaBelle N, Miller D. Student and staff relationships in a clinical practice model: impact on learning. Journal of nursing education. 2000;39(9):387-92.
6. O’Driscoll M, Allan H, Smith P. Still looking for leadership: Who is responsible for student nurses’ learning in practice? Nurse Education Today. 2010;30(3):212-7.
7. Knowles M. The modern practice of adult education: Andragogy versus pedagogy. 1st ed. New York: Association press, 1980.
8. McPeck J. Critical thinking and education. 1st ed. New York: st. Martin's press; 1981.
9. Miller MA, Malcolm NS. Critical thinking in the nursing curriculum. Official publication of the national league for nursing, 1990; 11(2): 67-73.
10. Khadivzadeh K. study and learning strategies of midwifery students of Mashhad. Asrar journal. 2001; 9(2): 50-55.
11. Moattari M, Ramazani S, Nursing students' perspective toward clinical learning environment. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 9(2): 137-45.
12. Naaz Z, Singh SV, Arya D, Aggarwal H, Pathak A. A Study on Assessment of Clinical Education Standards of an Indian Government Dental College by Students. Journal of Orofacial Research. 2021; 10(4) :59-68.
13. Bazargan A. Educational evaluation: Concepts, patterns and activity mechanism. 1st ed. Tehran: Samt; 2004.
14. Seif AA. Methods of educational measurement and evaluation. 1st ed. Tehran: Doran Pub; 2003.
15. Thompson Bowles, L. The evaluation of teaching. Medical Teacher. 2000; 22(3): 221-224.
16. Zeyghami R, Fasele M, Jahanmiri S, Ghodsbin F. problems of clinical education from the point of view of nursing students. scientific journal of Qazvin University of Medical Sciences. 2004; 8(30): 51-55.
17. Aziz A, Kazi A, Jahangeer A, Fatmi Z. Knowledge and skills in community oriented medical education (COME) self-ratings of medical undergraduates in Karachi. Journal of Pakistan Medical Association. 2006;56(7):313-316.
18. Aziz A, Kazi A, Jahangeer A, Fatmi Z. Knowledge and skills in community oriented medical education (COME) self-ratings of medical undergraduates in Karachi. Journal of Pakistan Medical Association. 2006;56(7):313-316.
19. Moattari M, Ramazani S. Nursing students' perspective toward clinical learning environment. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (2): 137-45.
20. Soltani Arabshahi K, Kohpayezadeh J. University teachers’ point of view about educational environment in major clinical wards in educational hospitals of Iran University of Medical Sciences, based on modified dreem model. Journal of Tehran Education Development Center 2009; 6(1): 29-33.
21. Rouhi G, Hoseini S, Badeleh M, Rahmani H. Educational Motivation and its Relationship with some Factors among the Students of Golestan University of Medical Sciences. Strides Development and Medical Educucation. 2008; 4(2): 77-83.
22. Amrai K, ElahiMotlagh S, Azizizalani H, ParhanH. The relationship between academic motivation students. Procedia-Social and Behavioral sciences. 2011; 15(1): 399- 402.
23. Esmaeili MR, Hozni SA, Mosazadeh B, Zavareh A. Good teacher's characteristics and its influence on dental students' academic motivation in guilan university of medical sciences. Research in medical education. 2017;9(3):18-0.
24. Delaram M. Clinical education from the viewpoints of nursing and midwifery students in Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian journal of medical education. 2006;6(2): 129-135.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

foroghi S, seyyedmajidi S, ghorbanipour R. Evaluation of Students' Perception About the Quality of Clinical Education in Babol School of Dentistry in 2020-2021. mededj 2023; 11 (1) :65-75
URL: http://mededj.ir/article-1-435-fa.html

فروغی سیما، سیدمجیدی سیدعلی، قربانی پور رضا. بررسی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده ی دندانپزشکی بابل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰. مجله آموزش پزشکی. 1401; 11 (1) :65-75

URL: http://mededj.ir/article-1-435-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)