گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (1829 مشاهده)
سابقهو هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد و مولفه های الگوی اجرای بهینه بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی که فرصتی استثنایی برای دست اندرکاران حوزه آموزش و مسئولین دانشگاه ها است، انجام شد. مواد و روشها:این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا و جامعه آماری پژوهش صاحب نظران و مطلعین کلیدی بود که با استقاده از نمونه گیری هدفمند با روش گلوله برفی انتخاب شدند. و مصاحبه ها برای شناساییابعاد تا اطمینان از اشباع نظری ادامه یافته است. تحلیل داده ها با نرم افزار مکس کیودا نسخه (10 Maxqda) انجام شد. تحلیل داده ها در بخش کیفی تحلیل محتوا و برای اعتبار الگو تکنیک دلفی بود. یافتهها:یافته های پژوهش نشان داد که الگوی اجرایی بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی دارای 9عامل اصلی در دو بخش آسیب ها و اقدامات (اجرایی، ساختاری، سیاستی، محیطی، مدیریتی، انگیزشی، تناسب توانایی ها و شغل، فرهنگی، رهبری) و 21عامل فرعی بود. نتیجهگیری: مهمترین عامل اثرگذار براساس داده های پژوهش توجه به دیدگاه ها و تفاوت های هر دانشگاه می باشد و مهمترین عامل برای اجرای بهینه بسته های تحول اقدامات در حوزه رهبری است و این مهم به ما نشان میدهد اکر ذینفعان سازمان در تدوین راهبرد مشارکت داشته باشند انگیزه بیشتری در جهت تحقق آن اهداف خواهد داشت این الگو میتواند یک رویکرد پیشنهادی برای بهبود آموزش پزشکی باشد.
ghorbandoost R, arasteh H, abasian H, zinababdi H, shafi abadi A. Pattern Design to Optimize Transformation and Innovation Packages in Medical Education. mededj 2022; 10 (2) : 8 URL: http://mededj.ir/article-1-414-fa.html
قرباندوست راضیه، آراسته حمیدرضا، عباسیان حسین، زین آبادی حسن رضا، شعبانی شفیع آبادی آسمان. طراحی الگو جهت اجرای بهینه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1401; 10 (2) :105-127