[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 18-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد آموزش مامایی بر اساس الگوی سیب در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل
شیوا جگرگوشه ، امیرحسین مقری ، عزیز کامران*
گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده:   (3324 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزشیابی شاخصی است که میزان رسیدن به هدف‌های آموزشی را نشان می‌دهد و به تحلیل فعالیت‌های آموزشی می‌پردازد. به همین منظور این مطالعه با هدف ارزشیابی دوره‌کارشناسی ارشد آموزش مامایی براساس الگوی ارزشیابی سیپ در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی در سال 1400 اجرا شد. جامعه هدف، اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، شامل ۱۱ استاد و ۷ دانشجو بود. تمامی نمونه‌ها به روش سرشماری در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد آموزش مامایی براساس الگوی ارزشیابی سیپ به تفکیک اساتید و دانشجویان استفاده شد. جهت آنالیز داده‌ها از آزمون تی یک نمونه‌ای (One-Sample T-Test) بهره گرفته شد. آنالیز آماری توسط نرم افزار SPSS نسخه ۲۱ اجرا گردید. سطح معنی داری آماری در این مطالعه 05/0 درنظرگرفته شد.
یافته‌ها:میانگین به دست آمده در گروه دانشجویان و اساتید در حیطه زمینه به ترتیب (04/3±29/18 و 81/2±45/31)، درونداد (70/1±29/47 و 52/3±18/51) و فرآیند (98/0±43/10 و 92/1±55/40) و در حیطه برونداد (40/1±43/9 و 37/2±27/29) می‌باشد که نمرات در گروه دانشجویان در 4 حیطه کمتر از نمره معیار و در گروه اساتید بیشتر از نمره معیار بوده است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل بیان کرد که ارزشیابی مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش مامایی دانشکده پرستاری مامایی اردبیل از نظر دانشجویان در سطح نامطلوب و از نظر اساتید در سطح مطلوب بوده است. بنابراین جهت ارتقای این رشته همکاری بین متخصصان این رشته و برنامه ریزان در راستای مرتفع نمودن مشکلات ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی ارزشیابی سیپ، آموزش مامایی، ارزشیابی آموزشی، دانشکده پرستاری مامایی
متن کامل [PDF 948 kb]   (944 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/24 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1400/10/15
فهرست منابع
1. Borjian Borujeni S, Shirzad H. kheiri S, Haghshenas Z, Mirzavand H, Beigi A, et al. Students’ Educational Problems, Presented in the University’s Educational Councils from 2002 to 2005, Shahrekord University of Medical Sciences. J Med Edu Develop Center Kerman Univ Med Sci. 2009;6(1):50-6.
2. Hemati Z, Irajpour A, Allahbakhshian M, Varzeshnejad M, Abdi SM. Evaluating the Neonatal Intensive Care Nursing MSc Program Based on CIPP Model in Isfahan University of Medical Sciences. 2018.324-332.
3. Pakdaman A, Soleimani Shayesteh Y, Kharazi fard MJ, Kabosi R. [Evaluation of the achievement of educational objectives of the Community Oral Health and Periodontics Departments using the CIPP model of evaluation–students' perspective]. Journal of Dental Medicine. 2011; 24(1): 20-25.
4. Khadem N, Khodadadi N, Ebrahimzadeh S. opinion poll of Graduates from Mashhad-school of Medicine, regarding coordination of learnings, during their study with the objectives of education in giving medical services to society. 2009:51(4).233-238.
5. Zarrabian M, Farzianpour F, Razmi H, Sharifian M, Khedmat S, Sheykh-rezaee M, et al. Internal Evaluation of the Endodontics Department School of Dentistry Tehran University of Medical Sciences. Strides in development of medical Education. 2009;5(2):135-142.
6. Akhlaghi F, Yarmohammadian MH, Khoshgam M, Mohebbi N. [Evaluating the Quality of Educational Programs in Higher Education Using the CIPP Model]. Health Information Management. 2011; 8(5): 621-629.
7. Worthen BR, Sanders JR. Educational Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines. 1st ed. New York: Longman; 1987. P. 73.
8. Scriven M, Tyler RW. The Methodology of evaluation. Perspective of curriculum evaluation (AERA monograph series on Curriculum Evaluation, No 1). 1st ed. Chicago, II: Ranel McNally; 1967. P. 101.
9. Scriven M, Tyler RW. The Methodology of evaluation. Perspective of curriculum evaluation (AERA monograph series on Curriculum Evaluation, No 1). 1st ed. Chicago, II: Ranel McNally; 1967. P. 101.
10. Yarmohammadian MH, Mozaffary M, Esfahani SS. Evaluation of quality of education in higher education based on Academic Quality Improvement Program (AQIP) Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011.1;15:2917-2922.
11. Stufflebeam DL. CIPP Evaluation Model Checklist; 2007. [cited 2018 Feb 27]; Available from: https://www. wmich. edu/sites/default/files/attachments/u350/2014/cipp.
12. Kuo-Hung T, Ray Diez C, Shi-Jer L, Tsai HL, Tien-Sheng T. Using the Context, Input, Process and Product model to assess an engineering curriculum. World Transactions on Engineering and Technology Education 2010; 8(3): 38-41.
13. Stephen Robbins. Organization theory. Translation Alwani S.M and Danaee-fard H. publishing Company, Saffar. 2010.
14. Bazargan A. [Educational evaluation]. Tehran: SAMT; 2011.
15. Saif AA. [Educational measurement, assessment, and evaluation]. Tehran: Doran Publisher; 2011.
16. Gall MD, Borg WR, Gall JP. [Translated by AR. Nasr, et al.] Educational Research An Inrtoduction. Tehran: Shahid Beheshti Univ 2007.
17. Jafari A, Khami M. R, Yazdani R, Mohammadi M. Presenting the course of community dentistry as problem based learning workshop and comparing it to learning through lecture. Iran J Med Educ 2009; 9(3): 216-224.
18. Alimohammadi T, Rezaeian M, Bakhshi H, VaziriNejad R. The evaluation of the Medical School Faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences based on the CIPP model in 2010. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2013;12(3):205-218.
19. Nikfarid L, Ashktorab T. Understanding of neonatal intensive care nurse practitioner students of situation of their profession in Iran: A qualitative study 2013.
20. Mirzabeygi G, Sanjari M, Salemi S, Babaei F. The necessity for specialty education in nursing MS program: Viewpoints of the faculty members of School of Nursing and Midwifery in Iran. Iranian Journal of Medical Education. 2010;9(3):263-271.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jegargoosheh S, Maghari A, Kamran A. Evaluation Course Master of Midwifery Education Based on CIPP Model (CIPP) in Ardabil School of Nursing and Midwifery. mededj 2022; 10 (1) :7-18
URL: http://mededj.ir/article-1-391-fa.html

جگرگوشه شیوا، مقری امیرحسین، کامران عزیز. ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد آموزش مامایی بر اساس الگوی سیب در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل. مجله آموزش پزشکی. 1400; 10 (1) :7-18

URL: http://mededj.ir/article-1-391-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)