خلاصه سابقه و هدف: میزان رضایتمندی مراجعان از خدمات ارائه شده در مراکز آموزشی درمانی، از مهمترین شاخص های کیفیت ارائه خدمات، می باشد. با توجه به اینکه یک نظام بهداشتی درمانی کارآمد فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب می تواند به رسالت خود یعنی تامین سلامت افراد جامعه اقدام نماید، مطالعه حاضر جهت بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی بابل از خدمات درمانی ارائه شده انجام پذیرفت. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1389 بر روی پانصد بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی بابل با استفاده از پرسشنامه جهت بررسی میزان رضایت آنان از خدمات درمانی ارائه شده صورت پذیرفت. اطلاعات بدست آمده توسط آنالیزهای آماری T-Test, Oneway ANOVA, ضریب همبستگی پیرسون واسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین سن و میزان رضایتمندی بیماران از خدمات درمانی ارائه شده ارتباط مستقیم وجود داشت (0001/0p<). ولی با سطح تحصیلات، جنسیت و داشتن یا نداشتن بیمه ارتباط معنی داری دیده نشد (05/0p>). به طور کلی میانگین نمره رضایتمندی بیماران از خدمات درمانی ارائه شده 45/3±84/27 (از سقف 40) به دست آمد. همچنین 1/65% از بیماران، کیفیت ارائه خدمات درمانی در سطح تخصصی را عالی توصیف کردند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد که میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده دانشکده دندانپزشکی بابل در حد نسبتاً مطلوب قرار دارد و امید است با رفع مشکلات موجود و ارتقاء سطح کیفیت، کمیت خدمات و اصلاح روند پذیرش بتوان این میزان را ارتقاء بخشید.
Seyedmajidi M, Motallebnejad M, Bijani A, Sabbagzadeh M. Defining Effective Factors on Patients' Satisfaction Referring to Dental Faculty in Babol University of Medical Sciences: A Principle Step to Socially Accountable Medical Education. mededj 2013; 1 (2) :58-66 URL: http://mededj.ir/article-1-39-fa.html
سیدمجیدی مریم، مطلب نژاد مینا، بیژنی علی، صباغ زاده مونا. تعیین عوامل موثر در میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی بابل: گامی ضروری در راستای آموزش پزشکی پاسخگوبه نیازهای جامعه . مجله آموزش پزشکی. 1392; 1 (2) :58-66