[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 39-28 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دیدگاه‌های دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های سراسری و آزاد استان یزد در مورد عوامل مرتبط با یادگیری بالینی
مهناز امامی میبدی ، خدیجه نصیریانی* ، بی بی نجمه عبادی
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات سلامت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده:   (2913 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش بالینی حدود نیمی از زمان دوران تحصیلی دانشجویان پرستاری را تشکیل می‌دهد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین و مقایسه دیدگاه‌های دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های سراسری و آزاد استان یزد در مورد عوامل مرتبط با یادگیری بالینی انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی، ۲۰۰ نفر از دانشجویان سال سه و چهار پرستاری دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی استان یزد به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه "عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" جمع‌آوری گردید. داده‌ها با نرم‌افزار  SPSS 16، آمار توصیفی و آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نمره کلی از دیدگاه دانشجویان پرستاری سراسری و آزاد از 100 به ترتیب 02/58 و 53/61 بود . نتایج آزمون تی مستقل نشانگر تفاوت معنادار آماری بین دیدگاه دانشجویان سراسری و آزاد در حیطه‌های ارزشیابی (01/0=P ارتباطات حرفه‌ای (001/0=P) و دانشجو (005/0=P) بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس دیدگاه دانشجویان کلیه حیطه‌ها در سطح متوسط قرار دارد، بنابراین لازم است برنامه‌ریزان و متصدیان آموزش پرستاری جهت شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف و ارتقای کیفیت آموزش بالینی به‌طور مستمر به بررسی وضعیت موجود پرداخته و از طرفی دانشگاه‌های سراسری و آزاد از تجربیات مثبت یکدیگر جهت بهبود آموزش بالینی استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: پرستاری، آموزش بالینی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 1175 kb]   (1073 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1400/6/31
فهرست منابع
1. Jalali R, Rigi F, Parizad N, Amirian Z, Borzou S. Comparison of undergraduate nursing education in Iran and George Washington University. Educ Res Med Sci J. 2016;5(2):64-73
2. Graham CL, Phillips SM, Newman SD, Atz TW. Baccalaureate minority nursing students perceived barriers and facilitators to clinical education practices: An integrative review. Nursing Education Perspectives. 2016;37(3):130-7
3. Dahlke S, O'Connor M, Hannesson T, Cheetham K. Understanding clinical nursing education: An exploratory study. Nurse education in Practice. 2016;17:145-52
4. Henderson A, Briggs J, Schoonbeek S, Paterson K. A framework to develop a clinical learning culture in health facilities: ideas from the literature. International nursing review. 2011;58(2):196-202
5. Mollahadi M. Importance of clinical educating in nursery. Education Strategies in Medical Sciences. 2010;2(4):153-9
6. Dinmohammadi M, Jalali A, Peyrovi H. Clinical learning experiences of Iranian student nurses: A qualitative study. Nursing Practice Today. 2016;3(1):31-9
7. Emami Maybodi M, Mirzaei M, Farajkhoda T, Soltani-Arabshahi K. Development of a questionnaire to assess the factors associated with clinical learning of nursing students: A Delphi study. The Journal of Medical Education and Development. 2015;9(4):2-11
8. Emami Maybodi M, Mirzaei M, Farajkhoda T. Psychometrics of" the Clinical Learning Factors Questionnaire for nursing students. The Journal of Medical Education and Development. 2017;11(3):218-32
9. Arkan B, Ordin Y, Yılmaz D. Undergraduate nursing students' experience related to their clinical learning environment and factors affecting to their clinical learning process. Nurse education in practice. 2018;29:127-32
10. Alimohammadi N, Tabari R, Niknamy M, Kazemnejad Leili E. Evaluation of students' clinical skills: Agreement of self-assessment and clinical teacher assessment scores. Journal of Holistic Nursing And Midwifery. 2016;26(1):21-9
11. Ahmady S, Hosseini MA, Homam SM, Farajpour A, Ghitaghi M, Hosseini Abardeh M. Challenges of medical education at islamic azad university, iran, from faculty perspective: A qualitative content analysis. Strides In Development of Medical Education. 2016;13(2):114-32
12. Rezaei B. Quality of clinical education (A case study in the viewpoints of nursing and midwifery students in Islamic Azad University, Falavarjan Branch). Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2016;9(2):106-17
13. Mirzabeigi G, Sanjari M, Shirazi F, Heidari S, Salemi S. Nursing students' and educators' views about nursing education in iran. Iranian Journal of Nursing Research. 2011;6(20):64-84
14. Lotfi M, Sagheb MM, Amini M, Lotfi F, Saber M, Bastani P. 360 degree assessment of clinical education satisfaction in Shiraz University of Medical Sciences. Razi Journal of Medical Sciences. 2013;20(114):59-68
15. Abasi Z, Ahmady S, Esmailporezanjani S, Peyman A, Farmahini Farhani M. Students' perception of the clinical education environment at nursing and midwifery school in Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch using undergraduate clinical educational environment measure. Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity-Tehran Medical Branch. 2016;26(1):61-5
16. Fotoukian Z, Hosseini SJ, Beheshti Z, Zabihi A, Aziznejad P, Ghaffari F. Clinical Education Status According to the Nursing Students’ Point of View, Babol Medical Sciences University. Medical Education. 2013;1(1):26-33
17. Nasiriani K, Reshkouieh MZ, Arman S, Mirzaei S. The effect of Peer instructor teaching and clinical supervision on the status and stressors of clinical nursing education. Journal of Medical Education and Development. 2020;15(2):96-106
18. Mardani Hamooleh M, Heidari H, Changiz T. Evaluation of clinical education status from the viewpoints of nursing students. Iranian Journal of Medical Education. 2011;104).4)
19. Vahabi S, Ebadi A, Rahmani R, Tavallaei A, Khatouni A, Tadrisi S, et al. Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students. Educational Strategies. 2011;3(4-17)
20. Mogharab M, Khazaei T, Amuzeshi Z, Soruri M, Sharifzadeh GR. Assessing clinical training fields from the perspective of nursing students and instructors in 2010-2011. Modern Care Journal. 2011;8(2):94-9
21. Bagheri H, Bazghaleh M. Clinical education and its related factors in nursing: A qualitative meta-synthesis study. Journal of Nursing Education. 2016;4(4):26-39
22. Aghai B, Norouzzade R, Abbasi M, Shojadavodi M. Nursing Students' Views Regarding Elements Effective on Clinical Education. Nursing. 2017;6(2)
23. Graham MM, Lindo J, Bryan VD, Weaver S. Factors associated with stress among second year student nurses during clinical training in Jamaica. Journal of Professional Nursing. 2016;32(5):383-91
24. Helminen K, Coco K, Johnson M, Turunen H, Tossavainen K. Summative assessment of clinical practice of student nurses: A review of the literature. International journal of nursing studies. 2016;53:308-19
25. Abotalebi G, Vosoghi N, Sajadi A, Akbary M. Evaluation of clinical education from the perspective of nursing students of Ardabil University of Medical Science in 2009. Journal of health. 2010;1(1):31-7
26. Aliafsari Mamaghani E, Zamanzadeh V. Nursing clinical education challenges. Journal of Medical Education Development. 2017;10)68-72)
27. Hosseiny N, Karimi Z. The situation of clinical education based on nursing students’ opinion in Yasuj Nursing and Midwifery School. Iranian Journal of Medical Education. 2005;5(2):171-5
28. Rezaei B, Hadian S. Comparison of Clinical Education Status between the Viewpoints of Clinical Instructors and the Nursing and Midwifery Students in Islamic Azad University, Falavarjan Branch. Journal of Nursing Education. 2017;6(4):1-10
29. Saleh Abadi S, Golafrooz Shahri M, Nasrollahi S, Akbarzadeh M, Mirchouli N. Clinical education problems and ways of enhancing its quality from the perspective of clinical instructors and students of nursing and midwifery at sabzevar university medical sciences in 2008. JOURNAL oF SABZEVAR UNIVERSITY oF MEDICAL SCIENCES 2013;20(4):1-3
30. Ghafourifard M. The status of clinical education in teaching hospitals affiliated with Zanjan university of medical sciences from the viewpoints of nursing and midwifery students. Journal of Medical Education Development. 2016;8(9-20)
31. Rahbar Taremsari M, Badsar A, Fallahkheiri E. Investigation of the ideas of clinical nursing students on educational environment of poison ward in Razi Educational, Therapy and Research Center in 2014-2015 academic years. J Appl Environ Biol Sci. 2016;6(1):76-81
32. Rostami H, Rahmani A, Ghahremanian A, Zamanzadeh V. Clinical Performance of Nurse Trainers from Viewpoints of Student Nurses and Nurse Trainers of Azad Islamic University. Iran Journal of Nursing. 2010;22(62):22-31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

emami M, nasiriani K, ebadi B B N. Comparison of Nursing Students' View of National and Free Universities of Yazd Province on Factors Related to Clinical Learning. mededj 2021; 9 (2) :28-39
URL: http://mededj.ir/article-1-375-fa.html

امامی میبدی مهناز، نصیریانی خدیجه، عبادی بی بی نجمه. مقایسه دیدگاه‌های دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های سراسری و آزاد استان یزد در مورد عوامل مرتبط با یادگیری بالینی. مجله آموزش پزشکی. 1400; 9 (2) :28-39

URL: http://mededj.ir/article-1-375-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4704
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)