[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( 6-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 52-46 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تدریس با الگوی آموزشی همیاری و مشارکت فعال دانشجویان بر میزان یادگیری در دانشجویان گروه اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز
لیلا ساداتی ، عبدالرضا پازوکی ، احسان گلچینی ، ابوالفضل مهدی زاده کاشی* ، محدثه پیشگاه رودسری ، زینب تمنایی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (13286 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: یادگیری فرآیندی است که عوامل و متغیرهای زیادی در آن در تعاملند. به کارگیری شیوه های تدریس با مشارکت فعال دانشجویان یکی از روش های مؤثر در ایجاد انگیزه و افزایش سطح یادگیری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تدریس با الگوی آموزشی همیاری و مشارکت فعال دانشجویان بر میزان یادگیری درس مقدمه ای بر تکنولوژی جراحی در دانشجویان گروه اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز بود. مواد و روشها: طی یک مطالعه نیمه تجربی، تمامی دانشجویان ترم دوم کارشناسی اتاق عمل که25 نفر بودند، انتخاب شدند.یکی از دروس تخصصی با عنوان مقدمه ای بر تکنولوژی بر اساس سرفصل آموزشی مربوطه به دو بخش تقسیم شد. تدریس و طراحی سؤالات آزمون نهایی نیمی از درس توسط مدرس (گروه A) و نیمی دیگر توسط دانشجویان انجام شد (گروهB). ارزشیابی با استفاده از آزمون های طراحی شده انجام شد. جهت بررسی روایی از روش روایی محتوی و به منظور بررسی پایایی از روش دو نیمه کردن سوالات آزمون و محاسبه ضریب همبستگی 81/0r= استفاده شد. یافته ها: میانگین نمرات اکتسابی دانشجویان در دو گروه، به ترتیب (گروه B) 47/1±44/18 در مقابل (گروهA) 71/1±24/16 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد (001/0p<). بیش از80% دانشجویان هم روش تدریس با مشارکت و همیاری خودشان را در سطح خوب ارزیابی کرده بودند و از این شیوه تدریس رضایت داشتند. نتیجه گیری: تفاوت معنی داری بین میانگین نمره کسب شده دانشجویان در دو گروه از سوالات وجود داشت و نتایج نشان داد که مشارکت دانشجویان روشی موثر برای افزایش سطح یادگیری و کسب نمره بالاتر است. بنابراین پیشنهاد می شود مدرسین از این شیوه استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: الگوی آموزشی، تدریس، همیاری، یادگیری
متن کامل [PDF 238 kb]   (4149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/19 | پذیرش: 1392/6/5 | انتشار: 1392/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadati L, Pazouki A, Golchin E, Mehdizadehkashi A, Pishgahroudsari M, Tamannaie Z. The Effect of Cooperative Teaching Based on Students’ Active Participation on Learning Level in the Paramedical Faculty of Alborz University of Medical Sciences. mededj 2013; 1 (2) :46-52
URL: http://mededj.ir/article-1-37-fa.html

ساداتی لیلا، پازوکی عبدالرضا، گلچینی احسان، مهدی زاده کاشی ابوالفضل، پیشگاه رودسری محدثه، تمنایی زینب. تأثیر تدریس با الگوی آموزشی همیاری و مشارکت فعال دانشجویان بر میزان یادگیری در دانشجویان گروه اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز . مجله آموزش پزشکی. 1392; 1 (2) :46-52

URL: http://mededj.ir/article-1-37-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)