[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 71-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر کلاس وارونه و آموزش سنتی بر دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی منتخب در دانشجویان پرستاری
فخرالسادات میردهقان ، فاطمه کشمیری ، حسین شاکرفر ، خدیجه نصیریانی*
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (3129 مشاهده)
سابقه و هدف: در طول دهه گذشته، مراقبت های درمانی با تجهیزات پزشکی پیچیده عجین شده است. بنابراین داشتن دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی برای پرستاری به عنوان مهمترین گروه ارائه دهنده خدمت ضرورت دارد که خود مستلزم بکار گیری روش تدریس موثر می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش وارونه در مقایسه با روش سنتی بر دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد که در 60 دانشجوی پرستاری انجام شد. پرسشنامه سنجش دانش دانشجویان در زمینه تجهیزات پزشکی تکمیل شد. محتوای آموزشی مرتبط با تجهیزات برای یک گروه به صورت سخنرانی و گروه دیگر کلاس وارونه اجرا شد. داده ها بااستفاده از نرم افزار SPSS16 تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی منتخب در کلاس سخنرانی( 18/33±10/39 ) و کلاس وارونه (7/76±18/45) قبل از برگزاری دوره بود که تفاوت معنی دار نبود(p>0.0) . بعد از برگزاری دوره در کلاس سخنرانی (33/75±  9/51)  و  کلاس وارونه ( 91/6± 79/42 )  تفاوت معنی دار داشت. همچنین میانگین نمره دانش قبل و  بعد از کلاس  در هر دوگروه تفاوت معنی دار داشت.
نتیجه‌گیری:
براساس یافته ها هر دو روش آموزش باعث افزایش دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی منتخب در هر دو گروه دانشجویان شد اما تاثیر آموزش بر دانش بکارگیری تجهیزات منتخب در کلاس وارونه بیشتر بوده است. لذا استفاده از این روش در آموزش تجهیزات پزشکی در دانشکده های پرستاری و سایر رشته ها پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: کلاس وارونه، تجهیزات پزشکی، آموزش سنتی
متن کامل [PDF 904 kb]   (1135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1399/12/28
فهرست منابع
1. Ravani Pour M, Vanaki Z, Afsar L, Azemian A. The standards of professionalism in nursing: the nursing instructors’ experiences. Evidence Based Care. 2014;4(1):27-40
2. Baghaei r, Mihandoust s, Hosseinzadegan f, Mokhtari l. A Comparative Study of the Curriculum of Undergraduate Nursing Education in Iran, Turkey and Jordan. Education and Ethics in Nursing. 2018;7(1):363-74
3. Goli-Roshan S, Aziznejad-Roshan P, khafri S, Gholizadah-Gardrodbary M. The Effect of Training Based on Educational Needs on Clinical Learning of Undergraduate Nursing Students. Research in Medical Education. 2017;9(2):12-3
4. Tan C, Yue W-G, Fu Y. Effectiveness of flipped classrooms in nursing education: Systematic review and meta-analysis. Chinese Nursing Research. 2017;4(4):192-200
5. Dehghanzadeh S, Alizadeh S. Explaining Nursing Students’ Experiences of a Flipped Classroom: A qualitative Study. Journal of Medical Education Development. 2018;11(31):1-15
6. Mosalanejad l, Ali pour A, Zandi B, Zarea H, Shiri S. Pars of Jahrom University of Medical Sciences. 2010;8(1):52-63
7. Zolfaghari m, Negarandeh r, Ahmadi F. The Evaluation of a Blended E-learning Program for Nursing and Midwifery Students in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(4):398-409
8. Khoshnoodi Far M, Mohajerpour R, Rahimi E, Roshani D, Zarezadeh Y. Comparison between the effects of flipped class and traditional methods of instruction on satisfaction, active participation, and learning level in a continuous medical education course for general practitioners. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2019;24(1):56-65
9. Jafaraghaie F, Dehghanzadeh S, Khordadi-Astane H. Nursing students’ experience in a flipped classroom method. Research in Medical Education. 2017;9(1):36-27
10. Sanagoo A, Araghian Mojarad F, Jooybari L. Flipped Classroom: A New And Appropriate Teaching Method For The Research Course. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15(0):442-3
11. Post JL, Deal B, Hermanns M. Implementation of a flipped classroom: Nursing students' perspectives. Journal of Nursing Education and Practice. 2015;5(6):25
12. Fakhari E, Seyfi N, Najafi M, Vakili MA. Process of the utilizing of flipped classroom for knowledge and satisfaction improvement of dental students in the periodontal and pediatric preclinical courses. TEB VA TAZKIEH. 2017;26(3 #S0039):213-8
13. Douglas MR, Leigh JA, Douglas CH. UK registered nurse medical device education: a comparison of hospital and bank nurses. Nurse education in practice. 2001;1(2):85-93
14. Dargahi H, Forouzanfar F, Bakhtiari M, Rajabnejad Z. Study of Medical Devices Management with the approach of Evaluation of Usability in Tehran University of Medical Sciences` Hospitals. Hospital. 2014;13(1):43-51
15. Saleem JJ, Patterson ES, Militello L, Anders S, Falciglia M, Wissman JA, et al. Impact of clinical reminder redesign on learnability, efficiency, usability, and workload for ambulatory clinic nurses. Journal of the American Medical Informatics Association. 2007;14(5):632-40
16. Ewertsson M, Gustafsson M, Blomberg K, Holmström IK, Allvin R. Use of technical skills and medical devices among new registered nurses: A questionnaire study. Nurse education today. 2015;35(12):1169-74
17. Sung YH, Kwon IG, Ryu E. Blended learning on medication administration for new nurses: integration of e-learning and face-to-face instruction in the classroom. Nurse education today. 2008;28(8):943-52
18. Xu P, Chen Y, Nie W, Wang Y, Song T, Li H, et al. The effectiveness of a flipped classroom on the development of Chinese nursing students' skill competence: A systematic review and meta-analysis. Nurse education today. 2019;80:67-77
19. Tune JD, Sturek M, Basile DP. Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology. Advances in physiology education. 2013;37(4):316-20
20. Zhu L, Lian Z, Engström M. Use of a flipped classroom in ophthalmology courses for nursing, dental and medical students: A quasi-experimental study using a mixed-methods approach. Nurse education today. 2020;85:104262
21. Tang F, Chen C, Zhu Y, Zuo C, Zhong Y, Wang N, et al. Comparison between flipped classroom and lecture-based classroom in ophthalmology clerkship. Medical education online. 2017;22(1):1395679
22. Harrington SA, Bosch MV, Schoofs N, Beel-Bates C, Anderson K. Quantitative Outcomes for Nursing Students in a Flipped Classroom. Nursing Education Perspectives. 2015;36(3):179-81
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mir dehghan F, keshmiri F, shakerfar H, nasiriani K. Comparison the Effect of Flipped Classroom and Traditional Education on the Knowledge of Using Selected Medical Equipment in Nursing Students. mededj 2021; 9 (1) :59-71
URL: http://mededj.ir/article-1-361-fa.html

میردهقان فخرالسادات، کشمیری فاطمه، شاکرفر حسین، نصیریانی خدیجه. مقایسه تاثیر کلاس وارونه و آموزش سنتی بر دانش بکارگیری تجهیزات پزشکی منتخب در دانشجویان پرستاری. مجله آموزش پزشکی. 1399; 9 (1) :59-71

URL: http://mededj.ir/article-1-361-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)