[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 45-40 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایی پیش بین آزمون های درون بخشی و آزمون های کتبی ارتقای دستیاری در پیشرفت تحصیلی دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
علی اکبر حیدری ، مریم ملکی ، شبنم نیرومند*
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (3134 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: دوره دستیاری یا تخصص در پزشکی شامل دوره های سه ساله و چهار ساله یا پنج ساله است .پیشرفت تحصیلی دستیاران منوط به قبولی یا کسب نمره تعیین شده از آزمون های درون بخشی وآزمون های کتبی در هر سال می باشد. هدف از این مطالعه بررسی روایی پیش بین آزمون های دورن بخشی و کتبی در پیشرفت تحصیلی دستیاران بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه تحلیلی مقطعی بود که در سال 98-97 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دستیارانی بود که در سال 94 دوره دستیاری خود را شروع کرده بودند. تعداد 120 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها شامل چک لیست ، سامانه ثبت فعالیت های آموزشی دستیاران (لاگ بوگ)، آزمون های اجراشده اسکی و روش های نوین ارزشیابی و آزمون های کتبی بود. پیشرفت تحصیلی شرکت کنندگان به صورت طولی در طی چهار سال مورد بررسی قرارگرفت. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 11.5 و مدل رگرسیون لاجستیک انجام شد.
یافته ها: مدل به کار رفته (پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس متغیر های پیش بین اخلاق حرفه ای، لاگ بوگ، اسکی ، روشهای نوین ارزشیابی، آزمون دوره ای و پایان سال کتبی) مدل کاملfull model  و به طور معنی داری پایا بود. (p≤ 0.01df=6 ، = 46.43 Chi-square) این مدل 11 تا 22 درصد از واریانس وضعیت قبولی و مردودی دستیاران را توانست پیش بینی کند. 7/90 درصد از افراد موفق یا قبول شده درست طبقه بندی شده بودند. درصد افراد ناموفق یا مردود که  به درستی طبقه بندی شده بودند 16 درصد بود. نتایج آنالیز نشان داد که از بین متغیر های پیش بین فقط آزمون کتبی دوره ای و آزمون کتبی پایان سال رابطه معنی داری با وضعیت قبولی و مردودی دستیاران داشتند.
نتیجه گیری: آموزش مناسب و به کارگیری اعضای هیات علمی با تجربه جهت طراحی و اجرای  آزمون های ساختارمند و دارای روایی و پایایی مناسب گامی موثر در بهبود کیفیت آزمون های دورن بخشی و متعاقب با آن ارزشیابی موثر و مفید از مهارت های بالینی و عملی دستیاران خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: دستیاران، پیش بینی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 561 kb]   (809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/6/30 | انتشار: 1399/6/30
فهرست منابع
1. Habibi h ,roushandel m,sharififar s,seyed m. the survey of efficacy of new evaluation methods (MINI - CEX) on the amount of learning of clinical skills of nursing student. Journal of Educational Studies. Center for the Study and Development of Medical Education. Army University of Medical Sciences.2012;1(2)
2. Pirzadeh a, Davoudi sh, shahbazzadegan b, amani f, akharbi the survey of correlation between medical students' scores of medical students in different educational levels. Journal of Development Strategies in Medical Education.2016;3(1):61-66
3. Tabatabaei sh, zieaei s, simfroush. the Necessity of Development of specialized and sub-specialized medical education programs based on the expected capabilities at the end of the residency course in the country. Developmental steps in medical education. Journal of the Center for the Study and Development of Medical Education. 2016;13(1):104-112
4. Tahernezhad k, javidan f. Advanced evaluation of clinical performance of medical students. Challenges, methods and approaches. Developmental steps in medical education. Journal of the Center for the Study and Development of Medical Education.2008;5(1):58-70
5. Moughli a, Khalili r,dehghani m,nourouzi m.varzandeh z. The necessity of education and empowerment of teaching-learning skills, Clinical assistant, Hospital teachers. Journal of Shiraz University of Medical Sciences.2013;4(4). available to http://mediaj.sums.ac.ir/onlin
6. Habibi h, khaghanizadeh m, mahmoudi h, ebadi a, mazhari m. . Comparison of the effect of using DOPS and Mini-CEX evaluation methods with traditional methods on clinical skills of nursing students. A randomized experimental study. Iranian Journal of Medical Education.2013;13(5):365
7. Heidari a, shoeibi a, dadgarmoghadam m. the predicting validity of electoronic log book software for success rate of the resident in promotion exam.mashhad school of medicine, Iran. Strides in Development of Medical Education Journal of Medical Education Development Center 2016; 13(3):281 – 287
8. Abkari m, sekandari s. the survey of predictive validity of Comprehensive examinations of basic dental sciences in students' clinical competence adequacy. Journal of Mashhad Dental School.2016;40(2):113-122
9. Atefeh e, yousefi a, Moussavi a, Rostami r. the survey of predictive validity of specialized courses in the university entrance exam in Medical students. Iranian Journal of Medical Education.2010;10(5):1245-1250
10. Educational guide for graduate students of the University of Medical Sciences. Regulations for in-university evaluation of specialized assistants
11. Schmidt HG, choen-schotanu ST, Arends LR: impact of problem- based, active learning a graduation rates for 10 generation of Dutch medical student. Med Edu 2009,43:211-220
12. Yaghmaei m, heidarrzadeh a, jalali m. the survey of relationship between the success of Promotion and Board Examinations with inner clinical examination. Research in Medical Education.2017;9(1):18-26
13. Kohpaeyh j and colleagues. The survey of validity and reliability of direct observation examination of practical skills(dops) In evaluating the clinical skills of midwifery students of Kashan University of Medical Sciences. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences.2014;21(1):145-154
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari A A, Maleki M. Predictive Validity of Annual Written Exams and WrittenTests for Assistant's Promotion of Mashhad University of Medical Science. mededj 2020; 8 (2) :40-45
URL: http://mededj.ir/article-1-342-fa.html

حیدری علی اکبر، ملکی مریم، نیرومند شبنم. بررسی روایی پیش بین آزمون های درون بخشی و آزمون های کتبی ارتقای دستیاری در پیشرفت تحصیلی دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله آموزش پزشکی. 1399; 8 (2) :40-45

URL: http://mededj.ir/article-1-342-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)