[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 51-45 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان تاثیر برخی از عوامل اجتماعی ، خانوادگی و آموزشی برافت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پردیس خودگردان رامسر
چکیده:   (2317 مشاهده)
 
خلاصه
سابقه و هدف: به اعتقاد صاحب نظران یکی از بهترین روشها برای ایجاد و حفظ نظام آموزشی خوب تربیت افراد کارآمد و متخصص است. اُفت تحصیلی زمانی اتفاق می افتد که فاصله قابل توجهی بین استعداد بالقوه و توان بالفعل افراد در فعالیت های درسی و پیشرفت تحصیلی ایجاد شود. .از این رو افزایش کیفیت نظام آموزشی به عنوان اثرگذارترین عامل درتوسعه کشورها محسوب میشوند. لذا در این مطالعه بر این شدیم تا اثر فاکتورهای اجتماعی ، خانوادگی و آموزشی را بر افت تحصیلی دانشجویان پردیس خودگردان رامسر بررسی نماییم.
 
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. در کل حجم نمونه ما بر اساس فرمول کوکران، 306 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه تکمیل شده ، جمع آوری و بررسی گردید.  جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان  ورودی 91  الی 94 رشته داروسازی و پزشکی که در پردیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران - رامسر در سال تحصیلی 1395  در حال تحصیل می باشد . که مجموع دانشجویان دارای افت تحصیلی و بدون افت را شامل می شود.
یافته ها: در این مطالعه، 61 نفر از دانشجویان پزشکی و داروسازی که افت تحصیلی داشتند ، دارای میانگین سن 1.66±24.14 سال بوده و دلایل افت تحصیلی را  علاقمندی زیاد به رشته، تاهل، درآمد خوب رشته های پزشکی و داروسازی(به  ترتیب  46.3% ، 49.2%، و 32.8%)  دانسته اند.  همچنین  عدم پیگیری والدین ، اختلاف سلایق با والدین،  نوع محل سکونت، طلاق و اختلاف والدین،  فوت والدین، بیماری والدین( به ترتیب  32.8% ، 37.7% ،  31.1% ، 36.1% ، 62.3%،  41%  )  در افت تحصیلی دانشجویان موثر بوده است.
نتیجه گیری: در مطالعه ما عوامل  اجتماعی ، خانوادگی و آموزشی  از دیدگاه دانشجویان در افت تحصیلی دانشجویان پزشکی و داروسازی پردیس خودگردان رامسر موثر بوده اند.
 واژه های کلیدی: افت تحصیلی ، اجتماعی ، خانوادگی ، آموزشی ، دیدگاه دانشجویان
واژه‌های کلیدی: افت تحصیلی، اجتماعی، خانوادگی، آموزشی، دیدگاه دانشجویان
متن کامل [PDF 788 kb]   (854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/7 | پذیرش: 1399/2/7 | انتشار: 1399/2/7
فهرست منابع
1. Alavi M, Abedi H. Nursing students' experiences and perceptions of effective instructor in clinical education. Iranian Journal of Medical Education. 2008;7(2):325-34
2. Berk LE, Meyers AB. Infants, children, and adolescents: Allyn and Bacon Boston; 1996
3. Karabenick SA. Fear of success, achievement and affiliation dispositions, and the performance of men and women under individual and competitive conditions 1. Journal of Personality. 1977;45(1):117-49
4. Hosseini Shahidi L, Atarodi A, Moghimian M. The survey of using learning strategies rate in students. The Horizon of Medical Sciences. 2005;11(1):53-60
5. Rahimi B, Jabbari N, Rahmatnejad L, Mohammadpour Y, Kazemi N. Evaluation of the factors affecting students’academic failure in urmia university of medical sciences in 1390. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2013;11(8):614-21
6. Fasihi HT, Soltani AS, Tahami S, Mohammad AS. Viewpoints of medical students about the quality of clinical education. 2004
7. Zareeyan A, Delaram M. The situation of clinicaleducation from the student's viewpoints in nursing andmidwifery school of Shahrekord university of medicalsciences. Iran J Med Educ. 2006;6(2):134-9
8. Azimi N, Bagheri R, Mousavi P, Bakhshandeh-Bavrsad M, Honarjoo M. The Study of Clinical Education Problems and Presenting Solutions for improvement its Quality in Midwifery. Research in Medical Education. 2017;8(4):43-51
9. Ghasemi F, Hasanvand S, Valizadeh F. Frequency of academic failure and its associated factors from the viewpoint of students with and without academic failure in the Faculty of Nursing and Midwifery, Khoramabad, Iran. Journal of Nursing Medical Education. 2014;3(1):71-79
10. Edalatkhah H, Jahangiri S, Khanbabzadeh M, Firuz A, Hashemi LM. Educational Status of Ardabil University of Medical Sciences Graduates. Iranian Journal of Medical Education. 2005;5(2):193-195
11. Sand-Jecklin K. Assessing nursing student perceptions of the clinical learning environment: refinement and testing of the SECEE inventory. Journal of Nursing Measurement. 2009;17(3):232
12. Moulding NT, Silagy C, Weller D. A framework for effective management of change in clinical practice: dissemination and implementation of clinical practice guidelines. Quality and Safety in Health Care. 1999;8(3):177-83
13. Betancourt JR. Cross‐cultural medical education: conceptual approaches and frameworks for evaluation. Academic Medicine. 2003;78(6):560-9
14. Henzi D, Davis E, Jasinevicius R, Hendricson W. North American dental students’ perspectives about their clinical education. Journal of Dental Education. 2006;70(4):361-77
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effect of social, familial and educational factors of academic failure from the perspective of Ramsar Campus students. mededj. 2020; 8 (1) :45-51
URL: http://mededj.ir/article-1-325-fa.html

میزان تاثیر برخی از عوامل اجتماعی ، خانوادگی و آموزشی برافت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پردیس خودگردان رامسر. آموزش پزشکی. 1398; 8 (1) :51-45

URL: http://mededj.ir/article-1-325-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)