[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 38-44 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی
زهره میرکازهی ریگی، مهین تفضلی، حسین کریمی مونقی، علی تقی پور
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامائی
چکیده:   (759 مشاهده)

مقدمه:  ارتقاء مهارت تفکر انتقادی یکی از چالش­های اصلی در حرفه پزشکی می­باشد. ارزﺷﻴﺎﺑﻲ اﻃﻼﻋﺎت و اﻧﺘﺨﺎب راﻫﻜﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ درﺳﺖ، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻬﺎرت ﺗﻔﻜﺮ انتقادی اﺳﺖ. . ماما ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻧﺪه در اﻣﻮر ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ باید ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﺆﺛﺮ، از ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﻳﺪ.این مطالعه با هدف تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی انجام شد.
روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل و بعد از آموزش، در نیم­سال دوم تحصیلی ۹۵ بر روی 60 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی شهر مشهد انجام گردید. نمونه­های پژوهش به روش نمونه­گیری تصادفی به دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی و گروه کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر بود. دانشجویان  دو گروه، به مدت دو جلسه سه ساعته طی دو هفته تحت آموزش به روش نقشه مفهومی و روش مرسوم دانشگاه­ها (پرسش و پاسخ، سخنرانی) قرار گرفتند. پرسشنامه تفکر انتقادی قبل و یک ماه بعد از آموزش توسط دانشجویان دو گروه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل  داده­ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16، آزمون­های آماری من ویتنی، کای دو و ویلکاکسون استفاده گردید. سطح معنی داری در تمام موارد 0/05>p در نظر گرفته شد.
یافته­ها:
نتایج نشان داد بعد از مداخله نمره مهارت­های تفکر انتقادی در هر دو گروه، قبل و بعد از مطالعه تفاوت آماری ندارد ( Pvalue≥0/05).

نتیجه گیری:                    
یافته­ها حاکی از آن است که سطح مهارت­های تفکر انتقادی بعد از آموزش در دو گروه تفاوت چندانی نداشت  و باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، مهارت تفکر انتقادی، آموزش مامایی
متن کامل [PDF 767 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/3 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1398/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkazehi rigi Z, Tafazoli M, Karimi Moonaghi H, taghipour. The education effect based on concept mapping on critical thinking skills of midwifery students. 3. 2020; 8 (1) :38-44
URL: http://mededj.ir/article-1-321-fa.html

میرکازهی ریگی زهره، تفضلی مهین، کریمی مونقی حسین، تقی پور علی. تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی. 1. 1398; 8 (1) :38-44

URL: http://mededj.ir/article-1-321-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162