خلاصه
سابقه و هدف: آموزش مدیریت راه هوایی از اجزای برنامه های آموزشی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ایران است. در این برنامه ها برروی لوله گذاری تراشه تاکید شده است که نیازمند کسب مهارت بالائی است. راه هوایی ماسک حنجره ای(LMA) یک ابزار جایگزین قابل قبول برای کنترل راه هوائی است که آموزش تعبیه آن به افراد مبتدی ساده تر است. هدف از این مطالعه مقایسه سرعت و کیفیت جاگذاریLMA کلاسیک به روش استاندارد با کاف نیمه باد شده است.
مواد و روشها: در یک مطالعه آینده نگر مداخله ای متقاطع، دانشجویان پزشکی پایان مقطع فیزیوپاتولوژی، در یک کارگاه آموزشی کوتاه مدت در موردروشهای جاگذاری LMA کلاسیک شرکت کردند. شرکت کننده گان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و سپس از لحاظ سرعت تعبیه ماسک، تعداد دفعات تلاش برای جاگذاری و کیفیت تهویه ریه های مانکن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: میزان موفقیت در اولین تلاش برای جاگذاری LMA در هر دو روش برابر بود و تمامی دانشجویان موفق به جاگذاری LMA شدند. سرعت جاگذاری LMA به روش کاف نیمه پر در مقایسه با روش استاندارد بصورت معنی داری کوتاه تر بود (05/0p<).
نتیجه گیری: زمان جاگذاری LMA کلاسیک در مانکن توسط دانشجویان پایان دوره فیزیوپاتولوژی به روش کاف نیمه پر کمتر از روش استاندارد است ولی موفقیت هر دو روش مشابه است.
Naseri K, Shami S. Teaching Classic Laryngeal Mask Airway Insertion to Medical Students on the Manikin at Kurdistan University of Medical Sciences: Comparison of Standard Technique with Semi-Inflated Cuff Technique . mededj 2013; 1 (2) :7-12 URL: http://mededj.ir/article-1-32-fa.html
ناصری کریم، شامی شعله. آموزش جاگذاری راه هوائی ماسک حنجره ای کلاسیک برروی مانکن به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان: مقایسه روش استاندارد با کاف نیمه پر. مجله آموزش پزشکی. 1392; 1 (2) :7-12