[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 33-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رضایتمندی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تاثیر آموزش آناتومی مقطعی و CT SCAN
الهه پیرایش* ، علی قدسی راد ، مهستی عمویی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران ،ایران
چکیده:   (3767 مشاهده)
سابقه و هدف: رشته تخصصی پزشکی هسته ای که بر مبنای تصویربرداری عملکرد ارگانهای مختلف است در سالهای اخیر با پیشرفت تکنیکهای تصویربرداری به سمت تصویربرداریهای تلفیقی (hybrid imaging) با روشهای رادیولوژیک پیش رفته است که نیاز به دانستن آناتومی مقطعی را ایجاب میکند. از سوی دیگر با توجه به گذشت زمان زیاد از آموزش آناتومی در دوران علوم پایه بخش عمده دانش آناتومی به فراموشی سپرده شده است.
مواد و روشها: این تحقیق بصورت مطالعه تجربی انجام شد. در ابتدا توسط اساتید گروه آناتومی دانشکده پزشکی آموزش آناتومی با تاکید بر آناتومی مقطعی تدریس شد و بدنبال آن آناتومی مقطعی CT scan توسط اساتید پزشکی هسته ای آموزش داده شد. در پایان سال طی پرسش نامه ای میزان رضایت دستیاران از روشهای مختلف
(شامل دوره چرخشی رادیولوژی
, کلاسهای آناتومی و کلاسهای CT) نیز نظر اساتید در مورد تغییر نگرش و ارتقائ علمی دستیاران و در نهایت نتایج دستیاران در دوره های اخیر بورد مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: از 16 دستیار پزشکی هسته ای 15 نفر(93.75%) از روش برگزار شده رضایت داشتند. 14 نفر(87.5%) معتقد بودند که برگزاری کلاس های آناتومی به فهم بهتر مقاطع CT  اسکن کمک میکند .هچنین 100% دستیاران بیان داشتند که بعد از برگزاری دوره های جدید  آموزش CT اسکن اعتماد به نفس بیشتری در تفسیر کلیشه های CT  داشته اند. نظرسنجی از اساتید گروه و نیزنتایج مثبت امتحان بورد تاکید کننده اثر مثبت آموزش فوق بود.
نتیجه گیری: آموزش همزمان آناتومی و آناتومی مقطعی میتواند باعث بهبود یادگیری آناتومی مقطعی CT scan  شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش آناتومی، آناتومی مقطعی، پزشکی هسته ای
متن کامل [PDF 496 kb]   (1033 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/12 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/6/31
فهرست منابع
1. Smith CF, Mathias HS. What impact does anatomy education have on clinical practice? Clin Anat. 2011; 24(1): 113- 9
2. Cottam WW. Adequacy of medical school gross anatomy education as perceived by certain postgraduate residency programs and anatomy course directors. Clin Anat. 1999;12(1):55-65
3. Prince KJ, Scherpbier AJ, van Mameren H, Drukker J, van der Vleuten CP. Do students have sufficient knowledge of clinical anatomy?.Med Educ. 2005;39(3):326-32
4. Schillaci O. Hybrid SPECT/CT: a new era for SPECT imaging?.Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2005 May;32(5):521- 4
5. Schillaci O, Simonetti G. Fusion imaging in nuclear medicine--applications of dual-modality systems in oncology. Cancer Biother Radiopharm. 2004 Feb;19(1):1-10
6. Roach PJ, Bailey DL. Combining anatomy and function: the future of medical imaging. Intern Med J. 2005 Oct;35(10):577-9
7. Prigent A, Huic D, Costa DC. Syllabus for Postgraduate Specialization in Nuclear Medicine 2011/2012 Update: nuclear medicine training in the European :union:. Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2012;39(4):739-43
8. Chino JP, Lee WR, Madden R, et al. Teaching the anatomy of oncology: evaluating the impact of a dedicated oncoanatomy course. Int J Radiat Oncol Biol Phys.2011;79(3):853-9
9. Dettmer S, Tschernig T, Galanski M, Pabst R, Rieck B. Teaching surgery, radiology and anatomy together: the mix enhances motivation and comprehension. Surg Radiol Anat. 2010;32(8):791-5
10. Murakami T, Tajika Y, Ueno H, Awata S, Hirasawa S, Sugimoto M, Kominato Y, Tsushima Y, Endo K, Yorifuji H. An integrated teaching method of gross anatomy and computed tomography radiology. Anat Sci Educ. 2014;7(6):438- 49
11. Lufler RS, Zumwalt AC, Romney CA, Hoagland TM. Incorporating radiology into medical gross anatomy: does the use of cadaver CT scans improve students' academic performance in anatomy? Anat Sci Educ. 2010;3(2):56-63
12. de Barros N, Rodrigues CJ, Rodrigues AJ Jr, de Negri Germano MA, Cerri GG.The value of teaching sectional anatomy to improve CT scan interpretation. Clin Anat.2001;14(1):36-41
13. Dettmer S, Schmiedl A, Meyer S, et al. Radiological anatomy evaluation of integrative education in radiology.Rofo. 2013;185(9):838-43
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirayesh E, Qodsi rad A, Amoui M. Satisfaction of Medical Residents of Shahid Beheshti University of Medical Sciences from the training of Cross Sectional Anatomy and CT SCAN. mededj 2019; 7 (2) :30-33
URL: http://mededj.ir/article-1-304-fa.html

پیرایش الهه، قدسی راد علی، عمویی مهستی. بررسی رضایتمندی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تاثیر آموزش آناتومی مقطعی و CT SCAN . مجله آموزش پزشکی. 1398; 7 (2) :30-33

URL: http://mededj.ir/article-1-304-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)