[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 59-52 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی بابل با استفاده از آزمون بالینی ساختار مند عینی(OSCE)
زهرا رضا پور ، سمیه اولادی قادیکلایی* ، سیده الهه رسولی نژاد ، مریم قائمی امیری ، زینب غلام نیا شیروانی
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (5138 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از آموزش بالینی در دوره دکترای پزشکی عمومی کسب حداقل مهارت های مورد انتظار از دانش آموختگان می باشد. در راستای تربیت دانش آموختگانی توانمند، مسئولیت پذیر و پاسخگو به نیازهای جامعه علاوه بر امتحانات و ارزیابی های پایان بخش های بالینی، در پایان مرحله کارورزی ارزیابی صلاحیت بالینی ضروری به نظر می رسد. این پژوهش با هدف ارزیابی صلاحیتهای بالینی در دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی بابل با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی در سال 1395 صورت گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1395 بر روی 28 نفر از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با هدف ارزیابی صلاحیت بالینی آنان انجام گرفت. این آزمون شامل 15 ایستگاه (8سوال ضروری و 5سوال غیرضروری) بود که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی گردید. روایی و پایایی آزمون توسط گروه expert panel تعیین گردید. پس از جمع آوری داده ها اطلاعات با نرم افزار21 SPSS و با آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و آزمون تی زوج در سطح معنی داری 05/0>P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده توسط دانشجویان در آزمون 93/0± 81/15 بود که در 4/96 درصد موارد، مهارت بالینی دانشجویان در حیطه ی خوب قرار گرفت. دانشجویان در دو ایستگاه چشم و داخلی بالاترین میانگین نمره به ترتیب20 و 01/1±07/19و در ایستگاه زنان کمترین نمره میانگین 9/2±68/11را اخذ نمودند. در ایستگاه های مغز و اعصاب و بهداشت نیز بیشتر از 50 درصد دانشجویان نمره ی متوسط تا ضعیف کسب نموده بودند. ضریب همبستگی پیرسون بین نمرات آزمون با میانگین معدل دانشجویان قبل از ورود پیش کارورزی46/0 بدست آمد. (01/0 p=) ولی بین دو متغیر نمره آزمون با سن ارتباط معناداری را نشان نداد. (05/0<P). آزمون تی زوج اختلاف معناداری را بین ایستگاه های ضروری و غیر ضروری نشان داد. (05/0>P)
نتیجه گیری: با توجه به اینکه نمره ی دانشجویان در ایستگاه های مغز و اعصاب، بهداشت و زنان دارای صلاحیت بالینی در محدوده ی متوسط تا ضعیف بوده اند، توجه خاص برنامه ریزان آموزشی وفراهم نمودن تسهیلات آموزشی مانند برگزاری کارگاه آموزشی بالینی، استفاده بیشتر از مرکز مهارتهای بالینی و همچنین بهره گیری ازفیلمهای آموزشی و کار عملی زیر نظر اساتید، جهت رسیدن به اهداف آموزشی را طلب می نماید.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، دانشجویان پزشکی، صلاحیت بالینی
متن کامل [PDF 432 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/1 | پذیرش: 1398/4/1 | انتشار: 1398/4/1
فهرست منابع
1. Joolaee H, Alizadeh M, Fallahzadeh MH, Baseri A , Sayadi M. Evaluation of Clinical Skills of Family Physicians in Fars Province by Means of Observed Structured Clinical Evaluation. Strides Dev Med Educ. 2011; 7 (2): 92-98
2. KhosraviKhorashad A, Salari S, Baharvahdat H, Hejazi S, LariSh, Salari M, MazloomiM.The Assessment of Undergraduate Medical Students’ Satisfaction Levels With the Objective Structured Clinical Examination. Iran Red Crescent Med J. 2014 August; 16(8)
3. The document of medical graduated's capabilities, Approval of the sixty-second session of the Supreme Council for Planning of Medical Sciences. . Ministry of Health and Medical Education (IR. Iran) 10 /January/2016
4. Amini M, Abiri S, Nabeiei P, GhanavatiSh, Hayat AA, KojuriJ.Assessment of the interns’ ability based on Dundee model in Shiraz.University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education &Professionalism.October 2015; 3(4):189-195
5. Mehralizadeh S1, Ghorbani R2, Haji Aghajani S3, Shafieefrutaghe S Objective Structured Clinical Examination (OSCE): Medical Students and Residents Attitudes.urnal of Medical Education Development Zanjan University of Medical Science. 2014; 7 (16): 127-135
6. Beom Park W, Hoon Kang S,Lee Y-S,JungMyung S. Does Objective Structured Clinical Examinations Score? Reflect the Clinical Reasoning Ability of Medical Students? The American Journal of the Medical Sciences. 2015; 350(1):64–67
7. Abdulrasheed A. N, Ayodeji S. Y, Lukman O. Ab-R,Olasunkanmi M. B, Ademola A. A, Ademola A.P. Medical Students’ Perception of Objective Structured Clinical Examination: A Feedback For Process Improvement. Journal of Surgical Education. 2014; 71(5):701-706
8. Noohi E, Motesadi M, Haghdoost A .Clinical Teachers' Viewpoints towards Objective Structured Clinical Examination in Kerman University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2008 Spr& Sum; 8(1): 113-119
9. Backes K.A, Borges N.J, Binder SB, Roman B.First-Year medical student objective structured clinical exam performance and specialty choice. International Journal of Medical Education. 2013; 4:38-40
10. Zayyan M. Objective Structured Clinical Examination: The Assessment of Choice. Oman Medical Journal. 2011; 26(4): 219-222
11. Mouodi S, Jahanian I, ShabestaniMonfared A. Methods of Evaluation of Clinical Skills in Medical Education. Babol University of Medical Sciences. 2014
12. Farajzadeh Z, Saadatjoo S.A, Tabiee Sh. Hosseini MR. Reliability and Validity of OSCE in Evaluating Clinical Skills of emergency Medicine Students of Birjand university of Medical Sciences. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2012; 18(4): 312-319
13. Hsieh M-Ch, Cheng W-Ch, Chen T-Y. Objective Structured Clinical Examination (OSCE) including critical simulation: Evaluation of medical student competence. Tzu Chi Medical Journal. 2014 ;( 26):40-43
14. Sadeghi T, Ravari A, Shahabinejad M, Hallakoei M, Shafiee M, Khodadadi H. Performing of OSCE method in nursing students of Rafsanjan University of medical science before entering to clinical field inyear 2010: A process for quality improvement . chj. 2012; 6 (1 and 2):1-8
15. Lukas RV, Adesoye T, Smith S, Blood A, BrorsonJR.Student assessment by objective structured examination in a neurology clerkship. Neurolog. 2012; 79: 681–685
16. Morris M.C, Gallagher TK, Ridgway PF. Tools used to assess medical student's competence in procedural skills at the end of a primary medical degree: a systematic review. Medical Education Online. 2012; 17
17. Huang Ch-Ch, Chan Ch-Yu, Wu Ch-L, Chen Y-L, Yang H-W, Huang Ch-Ch, Chen Ch-H. Assessment of Clinical Competence of Medical Students Using the Objective Structured Clinical Examination: First 2 Years’ Experience in Taipei Veterans General Hospital. Chin Med Assoc.2010; 73(11):589-595
18. Holland N-R, Grinberg I, Tabby D. A standardized online clinical education and assessment tool for neurology clerkship students assigned to multiple sites. Medical Education.2014; 3:41–45
19. Joolaee H, Alizadeh M, Fallahzadeh MH, Baseri A , Sayadi M. Evaluation of Clinical Skills of Family Physicians in Fars Province by Means of Observed Structured Clinical Evaluation. Strides Dev Med Educ. 2011; 7 (2): 92-98
20. Aziz A, Kazi A, Jahangeer A, Fatmi Z. Knowledge and skills in community oriented medical education (COME) self-ratings of medical undergraduates in Karachi. Journal of Pakistan Medical Association, 2006; 56(7): 313-317
21. Zamanzad B, Moezzi M, Shirzad H. Rate of satisfaction and evaluation of medical students (interns and externs) from the quality of clinical education in the Shahrekord University of medical sciences. Journal of Semnan University of Medical Sciences.2007; 9(1): 13-20
22. Nalesnik SW, Mills CS, Olsen CH, Haffner W.H.J, Zahn Ch-M. Creating an ideal objective structured clinical exam for an obstetrics and gynecology medical student clerkship. American Journal of Obstetrics and Gynecology (2005) 193, 1544–50
23. Sereshti M, Gholamalishahi I, Moghadas M, Deris F. Comparison of perineal repair techniques of continuous and standard interrupted suturing in normal vaginal delivery. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences.2011; 4(12):51-57
24. Erfanian F, KhadivzadehT.The effects of Simulation Based and Traditional Education on students’ skill in Pelvic examination. Horizon Med Sci 2008, 14(2): 61-69
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour Z, Oladi Ghadicolaee S, Rsoulinejad S E, Ghaemi Amiri M, Gholamnia Shirvani Z. Evaluation of Medical Intern's Competence Based on Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in Babol Medical University of Sciences. mededj 2019; 7 (1) :52-59
URL: http://mededj.ir/article-1-291-fa.html

رضا پور زهرا، اولادی قادیکلایی سمیه، رسولی نژاد سیده الهه، قائمی امیری مریم، غلام نیا شیروانی زینب. ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی بابل با استفاده از آزمون بالینی ساختار مند عینی(OSCE). مجله آموزش پزشکی. 1397; 7 (1) :52-59

URL: http://mededj.ir/article-1-291-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)