[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 30-37 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی عملکرد دستیاران گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش360 درجه
محمود شیشه ‌گر، سارا ریواز* ، میترا امینی، مژده ریواز
مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز. شیراز. ایران
چکیده:   (65 مشاهده)
سابقه و هدف: رفتارهای حرفه‏ای و مهارت‏های ارتباطی دستیاران به‏صورت سنتی توسط اعضاء هیئت علمی ارزیابی می‏شود، در حالی‏که یکی از بهتـرین راه‏هـای ارزیابی نگرش‏ها و رفتارها، پرسش از افرادی اسـت که در محیط کار به‏طور مستمر با دستیاران ارتباط دارند ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی عملکرد دستیاران بالینی، دامنه متنوعی از مهارت‏ها را با استفاده از ارزیاب‏های متعدد در بر می‏گیرد. هدف این مطالعه ارزیـابی مهـارت هـای عملکردی ارتبـاطی و بین فردی دستیاران رشته گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش 360 درجه بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر روی کلیه دستیاران گوش و حلق و بینی (15 نفر) شاغل به تحصیل در سال 1395 در بیمارستان های آموزشی شیراز انجام گردید. برای بررسی عملکرد دستیاران پرسشنامه‏هایی (شامل پرسشنامه‏های اساتید˛ همکاران پزشک "همتا"˛ همکاران درمان "پرستاران"˛ خودسنجی و بیمار) تهیه و تنظیم گردید. روایی صوری پرسشنامه‏ها با نظر کارشناسان آموزش پزشکی تائید و پایایی پرسشنامه‏ها بعد از یک مطالعه اولیه 92/0r= به ‏دست آمد. سپس یافته ها توسط نرم افزار  SPSS16با استفاده از آمار توصیفی و روش‏های آماری T –test و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری p≤0.5 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که به ترتیب میانگین نمره ارزشیابی توسط خود دستیاران (99/9±43/48)، همتایان (13/5±01/52)  و اساتید (22/5 12±/66) بیشترین و میانگین نمرات بیماران (32/2±23/13)  و پرستاران (86/6 ± 2/31) کمترین مقدار را داشتند.
نتیجه گیری: نتایج مبـین این مطلب می‏باشند که در بحث ارزیابی نباید تنها به یک گروه از مخاطبین اکتفا نمود، بلکه برای ارزیابی بهتر و جامع‏تر لازم است گروه‏های مختلف در امر ارزشیابی دخیل باشند
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی 360 درجه˛ عملکرد بالینی، دستیاران گروه گوش و حلق و بینی
متن کامل [PDF 581 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shisheh-Gar M, Rivaz S, Amini M, Rivaz M. Assessment of ENT Residents function using 360-degree evaluation method at Shiraz University of Medical Sciences. 3. 2019; 7 (1) :30-37
URL: http://mededj.ir/article-1-282-fa.html

شیشه ‌گر محمود، ریواز سارا، امینی میترا، ریواز مژده. ارزشیابی عملکرد دستیاران گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش360 درجه . 1. 1397; 7 (1) :30-37

URL: http://mededj.ir/article-1-282-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862