[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 20-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (1396)
سیدعلی سیدمجیدی ، مریم سیدمجیدی* ، فاطمه حبیب زاده بیژنی ، مرجان کیانی
مرکز تحقیقات مواد دندانی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده:   (4724 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی و تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود تا مهارتهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در ورود به دانشگاه ارزیابی شود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1396 با استفاده از نظرات دانشجویان دکتری عمومی مشغول به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی بابل در تمامی ترم ها توسط پرسشنامه­ی مشتمل بر دو بخش(بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل 80 سوال در 10 حیطه)  انجام شد. برای تحلیل داده­ها و مقایسه میانگین نمره کسب شده بین دسته­ها، حیطه­ها، گویه­ها و در هر یک از آنها بر حسب عوامل دموگرافیک از آنالیزهای پارامتری مقایسه میانگین­ها شامل اندازه­گیریهای مکرر، تی مستقل، آنالیز واریانس و مقایسه چندگانه استفاده گردید. سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: از 137 نفر شرکت کننده، 46% (63 نفر) مرد و 54% (74 نفر) زن با میانگین سنی 19/3±62/22 بودند. بیشترین نمره مربوط به دسته مهارت با میانگین 39/0±2/3  و کمترین نمره مربوط به دسته خواست و اراده با میانگین 37/0±12/3 بود.­ اختلاف میانگین نمره کسب شده بین دسته مهارت با دسته­های خواست و اراده و خودتنظیـمی به لحاظ آماری از اختلاف معنی­داری برخوردار بود (به ترتیب 017/0P = و 022/0P =).
نتیجه گیری: با توجه به نمرات کسب شده در حیطه­های مورد مطالعه که اغلب در محدوده متوسط نمره قابل کسب (بین 1 تا 5) بود و همچنین اختلاف معنی­دار بر حسب برخی متغیرهای مستقل از جمله سال ورود به دانشگاه و محل زندگی، می­توان نتیجه گرفت که دانشجویان در اغلب حیطه­های راهبردهای مطالعه و یادگیری ضعف دارند. علاوه بر سنجش اولیه در بدو ورود به دانشگاه، پایش و آموزشهای مداوم توسط مراکز توسعه آموزش دانشگاه جهت حفظ و بالا بردن سطح حیطه­ها در طول دوران تحصیل بایستی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای مطالعه، یادگیری، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 746 kb]   (1125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1397/12/25
فهرست منابع
1. Olejnik S, Nist SL. Identifying latent variables measured by the learning and study strategies inventory. J Exp Edu 1998; 60(2): 151-9
2. Corkett GK, Parrila R, Hein SF. learning and study strategies of university student who report a significant history of reading difficulties. Development Disabilities Bulletin. 2006; 34(1&2): 57-79
3. Kwong T, Wong E, Downing K. Institutional-level integration of the learning and study strategies inventory (LASSI). Interactive Technology and Smart Education. 2009; 6(4): 286-292
4. Prus J, Hatcher L, Hope M, Grabiel, C . The learning and study strategies inventory as a predictor of first year academi success. Journal of The First-Year Experience & Students in Transition 1995: 7(2): 7-26
5. Woolfolk AE. Helping students to be strategic learners. Educational Psychology. 2nd ed. New York: Allyn & Bron Co. 1998: 271
6. Hoveland CM. Relationships between learning and study strategies and academic achievement in associate degree nursing students [dissertation]. Wyoming: University of Wyoming. 2006
7. Yip MCW, Chung OLL. Relationship of Study Strategies and Academic Performance in Different Learning Phases of Higher Education in Hong Kong. J Educational Research and evaluation. 2005; 11(1): 61-70
8. Shabani H. Maharathaye amozeshi va parvareshi – raveshha va fonone tadris.3th Ed. Tehran: samt; 2006
9. Weinstein CE, Palmer DR. Learning and Study Strategies Inventory (LASSI). 2nd Ed. Clearwater, Florida: H & H Publishing; 2002
10. Prevatt F, Petscher Y, Proctor BE, Hurst A, Adams K. The revised learning and study strategies inventory, an evaluation competing models. J Educational and Psychological Measurement. 2006; 66(3): 448-458
11. Schutz CM, Dalton L, Tepe RE. Learning and Study Strategies Inventory subtests and factors as predictors of National Board of Chiropractic Examiners Part 1 examination performance. The Journal of chiropractic education. 2013; 27(1): 5-10
12. Flowers LA, Bridges BK, Moore JL. Concurrent validity of the Learning and Study Strategies Inventory (LASSI): a study of African American precollege students. J Black Stud. 2012; 43(2):146-60
13. Khadivzadeh T, Drakhshan A, Saif A, Valae N. Relation between students’ use of learning and study strategies and their academic and personal characteristics in Mashhad University of Medical Sciences, 1999. Iranian Journal of Medical Education. 2002;8(2) :34
14. Khadivzadeh T, Seif AA, Valayi N. The Relationship of Students’ Study strategies with their Personal Characteristics and Academic Background. Iranian Journal of Medical Education. 2004; 4(2): 53-61
15. Ahmadi S, Jouhari Z, Haghani F. Medical and Dental Students' Learning and Study Strategies in Shahed University. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13(10): 886- 896
16. Saheb Alzamani M, Zirak A. Students‘ Learning and Study Strategies in Isfahan University of Medical Sciences and their relationship with Test Anxiety. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11(1): 58-68
17. Hosseini Shahidi L, Atarodi AR, Moghimian M. The survey of using learning strategies rate in students. The Horizon of Medical Sciences. 2005; 11(1): 53-60
18. Mardaniyan F, Kazeroonizadeh M. Study Styles of Students, Interns and Residents of Obstetrics and Gynecology in Shahid Beheshti Hospital in Isfahan. Iranian Journal of Medical Education. 2003; 3(2):73-7
19. Fridooni moghadam M, Cheraghyan B. Study Habits and Their Relationship with Academic Performance among Students of Abadan School of Nursing. Strides in Development of Medical Education. 2009; 6(1): 21-8
20. Braten I, Olaussen BS. The learning and study strategies of Norwegian first-year college students. Learning and individual differences. 1998; 10(4): 309-327
21. Yip MCW. Differences in learning and study strategies between high and low achieving university students: A Hong Kong study. Educational Psychology. 2007; 27(5): 597-606
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmajidi S, Seyedmajidi M, Habibzadeh Bijani F, Kiani M. Evaluation of Dental Students' Learning and Study Strategies and Factors Affecting Them in Babol University of medical sciences. mededj 2019; 7 (1) :13-20
URL: http://mededj.ir/article-1-280-fa.html

سیدمجیدی سیدعلی، سیدمجیدی مریم، حبیب زاده بیژنی فاطمه، کیانی مرجان. بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (1396). مجله آموزش پزشکی. 1397; 7 (1) :13-20

URL: http://mededj.ir/article-1-280-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)