[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 21-13 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای آموزشی پزشکان خانواده و مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری ایران
محمد جواد کبیر ، حسن اشرفیان امیری ، سیدمظفر ربیعی ، رضا ممتهن ، رسول ظفرمند ، سیدداود نصرالله‌پور شیروانی*
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
چکیده:   (5126 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از راهکارهای آموزش اثربخش، نیازسنجی آموزشی است. نیازسنجی ابزار مهم در طراحی، توسعه و ارزشیابی برنامه­های آموزش مداوم می­باشد. این مطالعه به منظور تعیین نیازهای آموزشی پزشکان خانواده و مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری استان­های فارس و مازندران انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در زمستان 1395 انجام گرفت. جامعه پژوهش پزشکان خانواده شهری و مراقبین سلامت بودند که به صورت نمونه­گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته شامل 2 بخش متغیرهای فردی با 8 سئوال باز و بسته و 50 موضوع آموزشی برای پزشکان و 47 موضوع برای مراقبین سلامت بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت.
یافته ها: از 464 نفر مورد مطالعه، 236 نفر (9/50درصد) پزشک و 228 نفر (1/49درصد) مراقب سلامت بودند. جنس 304 نفر (5/65درصد) زن و مابقی مرد بود. در بین پزشکان، 26 نفر (0/11 درصد) هیچ نیازی را برای آموزش اعلام نکردند و مابقی از حداقل یک موضوع تا حداکثر 24 موضوع را به عنوان نیاز آموزشی اعلام کرد. میانگین تعداد موضوعات نیاز به آموزش 9/4±1/7 یا تقریبا 7 موضوع بود. در بین مراقبین سلامت 16 نفر (7/0 درصد) هیچ نیازی را برای آموزش اعلام نکردند و در مقابل 24 نفر (5/10 درصد) کل 47 موضوع مورد بررسی را به عنوان نیاز آموزشی اعلام کردند. میانگین تعداد موضوعات نیاز به آموزش 6/16±1/24 موضوع بود. بین نیازهای آموزشی و بعضی از متغیرهای فردی و اجتماعی رابطه معنی­دار وجود داشت(05/0P<).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد نیازهای آموزشی پزشکان کم و نیازهای آموزشی مراقبین سلامت زیاد می­باشد.
واژه‌های کلیدی: نیازهای آموزشی، پزشک خانواده شهری، مراقب سلامت، فارس و مازندران
متن کامل [PDF 547 kb]   (1693 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/27 | پذیرش: 1397/6/27 | انتشار: 1397/6/27
فهرست منابع
1. Mash R, Blitz J, Edwards J, Mowle S. Training of workplace-based clinical trainers in family medicine, South Africa: Before-and-after evaluation. Afr J Prim Health Care Fam Med. 2018; 10(1): 1589
2. Wilkinson J, Dreyfus D, Cerreto M, Bokhour B. Sometimes I feel overwhelmed": educational needs of family physicians caring for people with intellectual disability. Intellect Dev Disabil. 2012 Jun; 50(3):243-50
3. Nasrollahpour Shirvani SD, Mouodi S. Evidence –Based Policymaking in Health System And Its Achievements and Challenge in Iran. 1st ed. Babol University of Medical Sciences. 2013 [Article]
4. Karimi M, Mirzaei M, Rahim Z. Educational needs of family physicians in Yazd province. jmed. 2012; 6 (1) :39-46
5. Motlagh ME, Nasrollahpour Shirvani SD, Maleki M, Salmani Nodoushan I, Dehnavieh R, Noori Hekmat S. Need assessment about managerial education in managers and chief experts of Health Vice-Chancellery of Medical Sciences Universities in Iran. JCHR. 2013; 1 (3) :166-175
6. Manzanera R, Lahera G, Álvarez-Mon MÁ, Alvarez-Mon M. Maintained effect of a training program on attitudes towards depression in family physicians. Fam Pract. 2017 Jul 23. doi: 10.1093/fampra/cmx071
7. Garcia-Ortega I, Kadlec H, Kutcher S, Hollander M, Kallstrom L, Mazowita G. Program evaluation of a child and youth mental health training program for family physicians in british columbia. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2013 Nov;22(4):296-302
8. Barghouti F, Halaseh L, Said T, Mousa AH, Dabdoub A. Evidence-based medicine among Jordanian family physicians: awareness, attitude, and knowledge. Can Fam Physician. 2009 Jul; 55(7): e6-13
9. Laidlaw TS, MacLeod H, Kaufman DM, Langille DB, Sargeant J. Implementing a communication skills programme in medical school: needs assessment and programme change. Med Educ. 2002;36(2):115-24
10. Parker K, Parikh SV. Applying prochaska's model of change to needs assessment, programme planning and outcome measurement. Journal of Evaluation in Clinical Practice 2001;(7)4:365-71
11. Yarmohammadian MH, Bahrami S, Forughi Abari AA. Health directors and experts, and proper need. IJME 2003; 1(3): 69-75
12. Aziz A, Kazi A, Jahangeer A, Fatmi Z. Knowledge and skills in community oriented medical education (COME) selfratings of medical undergraduates in Karachi. J Pak Med Assoc. 2006; 56(7): 313-7
13. Shakurnia A, Elhampour H, Marashi T, Heidari Soureshjani S. Concordance of Length and Contents of Continuing Medical Education Programs with Educational Demands of Practicing GPs in Khuzestan Province. Iranian Journal of Medical Education. 2007; 7 (1) :85-92 [Article]
14. Shiri M, Asgari H, Talebi M, karamalian H, Rohani M, Narimani S. Educational Needs Assessment of Family (General) Physicians Working in Rural Health Centers of Esfahan Districts in Five Domains. IJME 2010; 10(5): 726-734
15. Shiri M, Asgari H, Talebi M, karamalian H, Rohani M, Narimani S. Educational Needs Assessment of Family (General) Physicians Working in Rural Health Centers of Esfahan Districts in Five Domains. IJME 2010; 10(5): 726-734
16. Zarif Sanaiey N, Karamnejad S, Rezaee R. Educational needs of family physicians in the domains of health and conformity with continuing education in Fasa University of Medical Sciences. J Adv Med Educ Prof. 2015 Apr;3(2):84-9
17. Hansra NK, O'Sullivan P, Chen CL, Berger TG. Medical school dermatology curriculum: are we adequately preparing primary care physicians? J Am Acad Dermatol. 2009; 61(1):23-29.e1
18. Yari J, Alizadeh M, khamenian Z, Ghasemeh M. Compatibility of the curricula of public medicine internship and apprenticeship programs with general practitioners' roles and responsibilities . Strides Dev Med Educ. 2017; 14 (1): 51- 60 [Persian]. URL: http://sdmej.ir/article-1-1566-fa.html
19. Omid A, Yammani N, Heidari K, Mousavi T, Mousavi A. Educational Needs of General Practitioners Who Enrolled as Family Physicians in National Family Medicine Program and Referral System . Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (6) :470-479 [Persian]. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2499-fa.html
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabir M J, Ashrafian Amiri H, Rabiee S M, Momtahen R, Zafarmand R, Nasrollahpour Shirvani S D. Educational needs of family physicians and health care providers working in the family physician program of Iran. mededj 2018; 6 (2) :13-21
URL: http://mededj.ir/article-1-262-fa.html

کبیر محمد جواد، اشرفیان امیری حسن، ربیعی سیدمظفر، ممتهن رضا، ظفرمند رسول، نصرالله‌پور شیروانی سیدداود. نیازهای آموزشی پزشکان خانواده و مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری ایران . مجله آموزش پزشکی. 1397; 6 (2) :13-21

URL: http://mededj.ir/article-1-262-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)