[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( 12-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 27-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی بابل
مریم سیدمجیدی ، ثریا خفری ، شبنم سوهانیان ، سید علی سید مجیدی
چکیده:   (6308 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش از ارکان اصلی توسعه­ی پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. شناخت نارسایی­ها و آگاهی از میزان تحقق اهداف برنامه­های پژوهشی از جمله ابزارهای لازم و اساسی است که بایستی در اختیار سیاست­گزاران امر پژوهش قرار گیرد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1394 به منظور تعیین موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات فردی و گویه­های پنج گزینه­ای بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS و آزمون­های آماری مرتبط استفاده و سطح معنی­داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: حیطه اجتماعی فرهنگی مانع­ترین عامل و حیطه تهیه و تدوین طرح پژوهشی کمترین مانع در انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی بود. میانگین نمره گویه­های حیطه تهیه و تدوین طرح پژوهشی و حیطه اجتماعی- فرهنگی با سایر حیطه­ها، میانگین نمره گویه­های حیطه اجتماعی فرهنگی در بین مردان و زنان و میانگین نمره گویه­های حیطه­های تهیه و تدوین طرح پژوهشی و اجتماعی- فرهنگی در بین گروه­های آموزشی مختلف به لحاظ آماری اختلاف معنی­داری نشان دادند.
نتیجه گیری: پژوهشگران در هر رشته علمی می­بایست با توجه به تجربیات خود و سایر محققین، نکات ضعف و کمبودهای آن را آشکار سازند. لذا پیشنهاد می­گردد مدیران پژوهشی با استفاده از نتایج این پژوهش در جهت برطرف نمودن موانع انجام پژوهش و ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: موانع، پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی، عضو هیأت علمی
متن کامل [PDF 458 kb]   (1457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/28 | پذیرش: 1396/12/28 | انتشار: 1396/12/28
فهرست منابع
1. Sereshti M, Parvin N, Bozorgzad M, et al. Barriers of Research Performances in the View of Nurses. Journal of Ilam University of medical sciences. 2007; 15(2): 7-13
2. Badrizadeh A, Gholami Y, Birjandi M, et al. Barriers to research from viewpoint of faculty members of Lorestan University of medical sciences. Yafteh. 2009; 11(3): 93-100
3. Hajsalehi E, Soltani R, Sharifirad Gh. Research barriers from the viewpoint of faculty members Isfahan University of Medical Sciences. Journal of Health System Research. 2014; 10(1): 98-105
4. Salem Safy R, Ashraf Rezaei N, Sadatian R, et al. Evaluation of Urmia medical university faculty member views about research obstacles. Journal of Urmia Nursing and Midwifery faculty. 2009; 7(3): 142-151
5. Sotodeh Asl N, Ghorbani R, Rashidy-Pour A. Viewpoints of faculty members of Semnan University of Medical Sciences about research barriers. Koomesh. 2014; 16(1): 1-7
6. Moradi-pour S, Nowrouzyan M. Future of research aspects and methods. Quarterly Journal of Rah-yaft. 2005; 36(1): 45-50
7. Norouzi A, Abolghasemi M, Ghahremani M. Exploring Barriers to Science Production from the Viewpoint of Shahid Beheshti University Faculty Members. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration. 2015; 6(2): 77-108
8. Karimian Z, Sabbaghian Z, Saleh Sedghpoor B. Barriers and challenges in the research and manufacture of medical universities. Journal of higher education of Iran. 2011; 3(4): 35-63
9. Ayazi M, Qadiryan H. Introducing a simple and applicable model for decision making in research and development centers. Quarterly journal of Rah-yaft. 2005; 36(1): 39-44
10. Hossanein RS. Barriers to Research in Allied Health. Journal of Allied Health. 1998; 17(3): 175-187
11. Zohoor A, Fekri A. Research barriers from the viewpoint of Iran University of Medical Sciences faculty members. Quartery Journal of Payesh. 2003; 2(2): 113-120
12. Naghizadeh Baghi A, Khanbabazadeh Ghadim M, Samari E. Survey of Barriers and Research Problems from the Viewpoint of Faculty Members of Ardabil University of Medical Sciences. Journal of Ardabil University of Medical Sciences. 2015; 15(3): 255-264
13. Karamzadeh A, Ahmadi-Vasmejani A, Zahedi R. Survey of barriers factors on research studies within educational approach from faculty members’ attitudes in Jahrom University of medical science. Quarterly Educational Development of Jundishapur. 2014; 5(2): 130-136
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyyedmajidi M, Khafri S, Sohanian S, Seyyedmajidi S A. Evaluation of the viewpoints of faculty members regarding to research barriers at Babol dental school . mededj 2018; 6 (1) :21-27
URL: http://mededj.ir/article-1-245-fa.html

سیدمجیدی مریم، خفری ثریا، سوهانیان شبنم، سید مجیدی سید علی. بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1396; 6 (1) :21-27

URL: http://mededj.ir/article-1-245-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)