گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده: (16662 مشاهده)
دریافت: 11/9/91، اصلاح: 25/11/91، پذیرش: 27/11/91 خلاصه سابقه و هدف: با وجود انگیزه، دانش و اعتماد به نفس معلمان، تسهیل یادگیری و استفاده صحیح از روش تدریس بریاد دادن و یادگیری موفق تاثیر بسزائی دارد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر روش تغییر یافته طرح کارایی تیم با سخنرانی بر رضایتمندی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نیمسال 1 و2 بود مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی دانشجویا ن در دو درس رژیم درمانی 1 (نیمسال اول 90-89) و رژیم درمانی2 (نیمسال دوم 90-89) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نیمسال اول 8 جلسه اول تدریس به روش مشارکتی از نوع طرح کارایی تیم ((TED و 8 جلسه بعدی به روش معمول سخنرانی و در نیمسال دوم به صورت معکوس بود (8 جلسه اول سخنرانی). برای سنجش رضایتمندی پرسشنامه رضایتمندی محقق ساخته استفاده شدکه بعد از هر 4 جلسه در طی دو ترم تکمیل گردید. برای عمکرد تحصیلی هم نمره امتحان پس از هر دوره روش تدریس منظور شد. برای تحلیل داده ها از طرح اندازه های تکراری و آزمونt در گروههای مستقل استفاده شد. یافته ها: میانگین نمرات در دو روش تدریس مشارکتی تفاوت معنی داری نداشت (89/0±14/6 برای روش مشارکتی در مقابل 60/0±32/6 برای روش سخنرانی 61/0-=t، 54/0=p). اما میزان رضایتمندی در روش تدریس مشارکتی 98/3±30/45 به طور معنی داری بالاتر از روش سخنرانی 54/6±6/32 بود (0011/0p=). نتیجه گیری: استفاده از روش مشارکتی طرح کارایی تیم در تدریس دانشجویان رشته تغذیه می تواند باعث افزایش انگیزه درونی دانشجویان شود و فرصتی برای افزایش کیفیت آموزش به دست آورد.
Farhadi A, Fallahi E, Ghazi S. Effect of Modified Team Effect of Design (m-TED) and Lecture Teaching Methods on Students’ Satisfaction and their Learning in Lorestan University of Medical Sciences. mededj 2013; 1 (1) :7-12 URL: http://mededj.ir/article-1-21-fa.html
فرهادی علی، فلاحی ابراهیم، قاضی شیرین. اثر روش تدریس تغییر یافته طرح کارایی تیم (TED) و سخنرانی بر رضایتمندی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله آموزش پزشکی. 1391; 1 (1) :7-12