[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 40-46 برگشت به فهرست نسخه ها
گام نخستین در جهت نهادینه سازی رویکرد آموزشِ پاسخگو: بررسی وضعیت موجود کارآموزیهای بهداشت محیط از دیدگاه دانشجویان
محمدعلی یعقوبی فر، اکرم قدرتی *، سیدجمال میرموسوی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
چکیده:   (372 مشاهده)

سابقه و هدف: دوره های کارآموزی فرصت مناسبی است تا دانشجویان با رشته ی تحصیلی، زمینه های شغلی خود در آینده و نیازهای جامعه بهتر آشنا شوند و با برنامه ها و تکنولوژی های روز در ارتباط با رشته خود همگام شوند. مطالعه حاضر با هدف شناخت وضعیت موجود کارآموزی در عرصه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار طراحی گردید.

مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. این پژوهش بر روی دانشجویان دوره کارشناسی بهداشت محیط ترم 8  انجام شده است. روش نمونه گیری سرشماری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. روایی محتوا توسط متخصصان تایید شد و پایایی نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ  0/74 گزارش شد. از روشهای آمار توصیفی و نرم افزار SPSS  نسخه 16 برای تحلیل اطلاعات استفاده شده است.

یافته ها: در مجموع 48 دانشجو در پژوهش شرکت نمودند که  15 نفر مرد (31/25%) و 33 نفر زن (68/75%) بوده اند. دانشجویان نظر مثبتی نسبت به طراحی، سازماندهی، اجرا و ارزشیابی، آموزش های مقدماتی، برنامه های نظارتی و کنترلی و اقدامات اداری مورد نیاز فعالیت های کارآموزی نداشتند. در تمام آیتم ها میانگین پایین تر از حد متوسط جامعه (2/5) بود. به طور کلی بیش از 77/95 درصد دانشجویان نظر مساعدی نسبت به برنامه ها و فعالیت های کارآموزی نداشتند و تنها 21/21 درصد نظر مطلوبی داشتند.

نتیجه گیری: نتایج نظرات دانشجویان نشان داد که در تمام آیتم ها میانگین نظرات دانشجویان پایین تر از حد استاندارد است. برگزاری آزمون نهایی پس از اتمام دوره کارآموزی، انجام عملی دروس و فعالیتهای کارآموزی توسط خود دانشجویان، توجه به مشکلات کارآموزی و برنامه ریزی صحیح و دقیق از راه هایی است که به بالارفتن کیفیت دوره های کارآموزی کمک زیادی خواهد نمود.

متن کامل [PDF 373 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubifar M, Ghodrati A, Mirmousavi S. The first step towards institutionalizing approach of responsive education: Survey the current status of training courses of environmental health from perspectives of students . 3. 2017; 5 (1) :40-46
URL: http://mededj.ir/article-1-209-fa.html
یعقوبی فر محمدعلی، قدرتی اکرم، میرموسوی سیدجمال. گام نخستین در جهت نهادینه سازی رویکرد آموزشِ پاسخگو: بررسی وضعیت موجود کارآموزیهای بهداشت محیط از دیدگاه دانشجویان. 1. 1395; 5 (1) :40-46

URL: http://mededj.ir/article-1-209-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 797 queries by yektaweb 3509