سابقه و هدف: آموزش موثر به استفاده صحیح از مهارت های ارتباطی بستگی دارد، به طوری که بهترین موقعیت و موضوع تدریس در صورت عدم توانایی استاد در ایجاد ارتباطی مطلوب، غیر جذاب می شود. لذا عوامل موثر در برقراری ارتباط استاد و دانشجو برای بهبود فرایند آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل انجام گردید.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 111 نفر از دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل انجام شد که حداقل یک نیمسال تحصیلی را گذرانده بودند و با فرایند ارزشیابی استاد آشنا بودند. اطلاعات توسط پرسشنامه ای روا و پایا شامل 37 سؤال راجع به تاثیرخصوصیت فردی، علمی و حرفه ای اساتید در برقراری ارتباط با دانشجویان، با گزینه های پاسخ بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از شاخص های میانگین، انحراف معیار و آزمون های آماری در سطح معناداری 5 درصد استفاده گردید.
یافته ها: مهم ترین عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی، صبر و حوصله استاد، حفظ حرمت و احترام به دانشجو و تسلط استاد بر مفاهیم علمی و مطالب درسی بود. از طرفی دیگر جنسیت استاد، ارائه طرح درس و طرح دوره به دانشجویان و مرتبه علمی استاد از ویژگی هایی بودند که دانشجویان کم ترین اهمیت را برای آن قائل بودند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها لازم است که اساتید صبر و حوصله، حفظ حرمت و احترام به دانشجو و تسلط بر مفاهیم علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند. همچنین لازم است دانشگاه ها کارگاه های آموزشی در زمینه چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب، نحوه سازماندهی و تنظیم درس و روش های تدریس را برای اساتید برگزار نمایند تا با افزایش کیفیت آموزشی، احساس رضایت دانشجو فراهم گردد.
Seyedmajidi M, Seyedmajidi S A, Rayyani A, Gilchini F, Gholinia H, Bijani A. Determine the effective factors on student and professor communication from the views of clinical students in Babol dental school. mededj 2016; 4 (2) :13-19 URL: http://mededj.ir/article-1-185-fa.html
سیدمجیدی مریم، سیدمجیدی سیدعلی، ریانی آرزو، گیلچینی فاطمه، قلی نیا همت، بیژنی علی. بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1395; 4 (2) :13-19