[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 19-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل
مریم سیدمجیدی ، سیدعلی سیدمجیدی ، آرزو ریانی* ، فاطمه گیلچینی ، همت قلی نیا ، علی بیژنی
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (7839 مشاهده)

خلاصه

سابقه و هدف: آموزش موثر به استفاده صحیح از مهارت های ارتباطی بستگی دارد، به طوری که بهترین موقعیت و موضوع تدریس در صورت عدم توانایی استاد در ایجاد ارتباطی مطلوب، غیر جذاب می شود. لذا عوامل موثر در برقراری ارتباط استاد و دانشجو برای بهبود فرایند آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل انجام گردید.

مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 111 نفر از دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل انجام شد که حداقل یک نیمسال تحصیلی را گذرانده بودند و با فرایند ارزشیابی استاد آشنا بودند. اطلاعات توسط پرسشنامه ای روا و پایا شامل 37 سؤال راجع به تاثیرخصوصیت فردی، علمی و حرفه ای اساتید در برقراری ارتباط با دانشجویان، با گزینه های پاسخ بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از شاخص های میانگین، انحراف معیار و آزمون های آماری در سطح معناداری 5 درصد استفاده گردید.

یافته ها: مهم ترین عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی، صبر و حوصله استاد، حفظ حرمت و احترام به دانشجو و تسلط استاد بر مفاهیم علمی و مطالب درسی بود. از طرفی دیگر جنسیت استاد، ارائه طرح درس و طرح دوره به دانشجویان و مرتبه علمی استاد از ویژگی هایی بودند که دانشجویان کم ترین اهمیت را برای آن قائل بودند.

نتیجه گیری: با توجه به یافته ها لازم است که اساتید صبر و حوصله، حفظ حرمت و احترام به دانشجو و تسلط بر مفاهیم علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند. همچنین لازم است دانشگاه ها کارگاه های آموزشی در زمینه چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب، نحوه سازماندهی و تنظیم درس و روش های تدریس را برای اساتید برگزار نمایند تا با افزایش کیفیت آموزشی، احساس رضایت دانشجو فراهم گردد.

واژه‌های کلیدی: دانشجو، استاد، خصوصیت فردی، خصوصیات حرفه ای
متن کامل [PDF 574 kb]   (2147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/29 | پذیرش: 1395/6/29 | انتشار: 1395/6/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmajidi M, Seyedmajidi S A, Rayyani A, Gilchini F, Gholinia H, Bijani A. Determine the effective factors on student and professor communication from the views of clinical students in Babol dental school. mededj 2016; 4 (2) :13-19
URL: http://mededj.ir/article-1-185-fa.html

سیدمجیدی مریم، سیدمجیدی سیدعلی، ریانی آرزو، گیلچینی فاطمه، قلی نیا همت، بیژنی علی. بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل. مجله آموزش پزشکی. 1395; 4 (2) :13-19

URL: http://mededj.ir/article-1-185-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)